Seria Gothic cieszy się wielką popularnością. Gry studia Piranha Bytes zyskały status kultowych, i są bardzo często wymieniane w dyskusjach o najbardziej popularnych tytułach XXI wieku. Seria ma też szczególne miejsce w sercach polskich graczy!
Gothic — historia serii
Historia serii Gothic rozpoczęła się w 1996 roku, kiedy to pięciu byłych pracowników Greenwood Entertainment rozpoczęło pracę nad pierwszą częścią. Oficjalnie studio Piranha Bytes powstało dopiero w 1997 roku i było również właścicielem praw do marki Gothic, aż do wykupu studia przez THQ Nordic w 2019 roku.
Pierwsza część Gothic ujrzała światło dzienne w 2001 roku i zyskała grono oddanych fanów. Zaledwie rok później pojawił się Gothic II, natomiast dodatek Noc Kruka zadebiutował w 2003 roku. Z kolei na Gothic III gracze musieli poczekać już troszkę dłużej, bo aż do 2006 roku i był to ostatni tytuł z serii stworzony przez macierzyste studio Piranha Bytes.
Dodatek Gothic III: Zmierzch Bogów został stworzony przez Trine Game, a gra Arcania z „Gothic 4” w tytule (2011) oraz dodatek Arcania: Upadek Setarrif (2012) przez Spellbound Entertainment. Czwarta odsłona serii była równocześnie pierwszą, którą cieszyć mogli się nie tylko gracze PC, ale i Xbox 360 i PlayStation 3.
Sprawdź też: Kroniki Myrtany biją rekordy! Fanowski mod ogromnym sukcesem
Historia serii Gothic kończy się na razie na czwartej części, ale w późniejszych latach pojawiły się gry, które określono duchowymi spadkobiercami serii. Im również poświęcę parę słów w tym artykule.
Fenomen gier Gothic
Pamiętam doskonale moje pierwsze spotkanie z Bezimiennym w pierwszym Gothicu, kiedy ląduje w Kolonii i dostaje na „dzień dobry” profilaktycznego strzała w pysk!
Będę zupełnie szczery: Jestem dzieckiem Baldur’s Gate i Planescape: Torment, legendarnych gier cRPG, w których poza systemem walki i magii opartym na papierowym Dungeons and Dragons, liczyła się przede wszystkim fabuła. W Gothic fabuła (w porównaniu z wymienionymi tytułami) wygląda mizernie, a system walki i sterowanie są okrutnie toporne…
Ale zrealizowany w pełnym 3D świat przyćmiewał wszystkie defekty Gothic. Trójwymiar, perspektywa TPP i świetna na tamte czasy grafika swoją drogą, ale Kolonia po prostu żyła! W obozach każdy zajmował się swoimi sprawami, dzicz była sobie dzika… Dodatkowo mapa była zaprojektowana po mistrzowsku! W zasadzie wszędzie można było wejść, zajrzeć, wskoczyć, zanurkować! Dodatkowo twórcy naszpikowali mapę ciekawymi lokacjami i czuło się, że świat został zaprojektowany, by dawał jak najwięcej satysfakcji z eksploracji.
Gothic zyskał w Polsce ogromną popularność również dzięki doskonałemu dubbingowi i świetnemu tłumaczeniu. Niektóre teksty rzucane przez postacie i dialogi uchodzą wręcz za kultowe. Przyznam też, że dzięki świetnej lokalizacji początkowo byłem przekonany, że… Gothic to nasza rodzima produkcja i wiem, że nie byłem w tym sam!
Dalsze części (poza ostatnią) również nie odstawały za bardzo od oryginału, co przyczyniło się do kultowości i popularności serii, szczególnie w kraju nad Wisłą.
Lista wszystkich gier Gothic
Pierwszy Gothic dał solidne podwaliny pod ogromną popularność serii, która do dziś, prawie dekadę po premierze ostatniej części, nadal może pochwalić się rzeszą wiernych fanów. Oto szybki przegląd serii!
Gothic (2001)
Gra, od której wszystko się zaczęło! Akcja Gothic rozgrywa się w krainie fantasy, konkretnie na wyspie Khorinis, na której trwa wojna między orkami a królestwem Myrtany. Gospodarka królestwa opiera się na magicznej rudzie, wydobywanej w Górniczej Dolinie. Król Myrtany postanawia utworzyć w dolinie kolonię karną, do której zsyłani będą wszyscy przestępcy królestwa. W celu zabezpieczenia „więzienia” dwunastu magów tworzy nad doliną potężną, magiczną barierę… Która wymyka się spod kontroli!
W efekcie uwięzieni zostają zarówno skazańcy, jak i magowie i strażnicy. Skutkiem tego wydarzenia jest bunt więźniów, którzy zajmują kopalnie magicznej rudy i wymuszają umowę handlową na władcy: więźniowie wysyłają za barierę rudę, a w zamian otrzymują dobra, których sobie zażyczą.
Do Górniczej Doliny zostaje wtrącony nasz Bezimienny i w tym momencie zaczyna się nasza przygoda! W Gothic mamy do dyspozycji trzy frakcje: Stary Obóz, Nowy Obóz i Bractwo Śniącego. Każda z frakcji prezentuje inny styl i klimat, co bardzo urozmaica rozgrywkę i skłania ku ponownemu ogrywaniu Gothica.
Rozwój postaci jest dość urozmaicony, często przyjdzie nam korzystać z pomocy nauczycieli, a poza tradycyjnymi współczynnikami, mamy do dyspozycji umiejętności takie, jak posługiwanie się bronią jednoręczną, dwuręczną, łukami, kuszami, otwieranie zamków, kradzież kieszonkową, skradanie się, akrobatykę, oraz oprawianie zwierząt. Dodatkowo nasza postać w pewnym momencie będzie miała okazję liznąć magii, a zaklęcia z wyższych poziomów do dziś wywołują uczucie mocy!
Pierwszy Gothic to zdecydowanie gra legenda, która wzbudza emocje nawet 20 lat po premierze i ciągle posiada ogromne grono fanów!
Gothic II (2002) + Noc Kruka (2003)
Wydany rok po premierze „jedynki” Gothic II jest kontynuacją fabuły poprzedniczki i ponownie pozwala wcielić się w Bezimiennego (dla przyjaciół „Bezi”). Również w tej części akcja rozgrywa się na wyspie Khorinis, jednakże mapa jest o wiele większa!
W Gothic II odwiedzimy miasto Khorinis, klasztor magów ognia, okoliczne farmy, lasy, a także mroczny Dwór Irdorath. Wrócimy również do Doliny, która wskutek wydarzeń z poprzedniej części została dość mocno doświadczona. Ze Starego Obozu ostał się jedynie zamek, Nowy Obóz został skuty lodem, a bagna, na których rezydowało Bractwo Śniącego, otoczone są palisadą postawioną przez orków.
Fabularnie dzieje się zdecydowanie więcej, w niż w pierwszym Gothicu. Tłem historii jest konflikt o magiczną rudę, rosnące w moc siły zła dowodzone przez smoki, a w samym środku intrygi ponownie znajdujemy się my. Ponownie możemy przyłączyć się do różnych frakcji i dość swobodnie rozwijać naszego Bezimiennego.
Noc Kruka to z kolei dodatek, który nie tylko dodaje kolejną dużą lokację Jarkendar (zwaną też Zapomnianą Doliną Budowniczych), ale również nowe, poboczne gildie, przedmioty, potwory… A przede wszystkim nową intrygę, której głównym prowodyrem jest znany z pierwszej części Gothic magnat.
Gothic II i Noc Kruka spotkały się z bardzo pozytywnym odbiorem wśród fanów, a także z wysokimi notami branżowej prasy. W 2003 gra zdobyła tytuł najlepszej gry RPG w magazynie PC Gamer US, chociaż ten rok zdecydowanie zależał do Knights of the Old Republic, kolejnego kultowego tytułu.
Gothic 3 (2006) + Zmierzch Bogów (2008)
Gothic 3 kontynuuje fabułę z poprzedniej części i oczywiście ponownie wcielamy się w Bezimiennego. Tym razem lądujemy na kontynencie Myrtana, gdzie nie dzieje się zbyt dobrze! Trwa wojna z orkami i ich najemnikami. Buntownicy mają jakiekolwiek wsparcie tylko wśród niewolników orków. A król? Przebywa w stolicy odgrodzonej od reszty świata magiczną barierą i nawet nie wiadomo, czy żyje? Tylko od nas zależy, po której stronie stanie Bezimienny i dla kogo zdobędzie pięć potężnych artefaktów!
Sporą zmianą w stosunku do poprzednich części serii Gothic jest to, że w „trójce” nie musimy przyłączyć się do żadnej z dostępnych gildii. W Gothic 3 jest ich aż sześć, plus cztery poboczne i można wykonywać misje dla wszystkich na raz. W efekcie mamy do dyspozycji około 1000 zadań, co stanowi naprawdę konkretną liczbę — taki Wiedźmin: Dziki Gon zawiera około 400 questów… I to z dwoma dodatkami! Jest co robić w Myrtanie!
W Gothic 3 rozwinięto odrobinę rozwój bohatera, ale przede wszystkim usprawniono filtrowanie ekwipunku. Wcześniej trzeba było przeczesywać wzrokiem cały dobytek, a w G3 wystarczyło tylko zaznaczyć kratkę „miecze” i widzieliśmy tylko to, co nas interesuje. Brzmi śmiesznie, ale wtedy to było coś!
Z kolei Zmierzch Bogów to dodatek stanowiący fabularny pomost między Gothic 3 a Arcanią i warto go poznać dla zachowania ciągłości fabuły, jednakże muszę przyznać szczerze, że przy Nocy Kruka (dodatku do Gothic II), Zmierzch Bogów wygląda jak nieogarnięty kuzyn z części rodziny, której nie zaprasza się na święta…
Sprawdź też: Elex 2 – wymagania sprzętowe, data premiery, gry podobne
Gothic 3 spotkał się z mieszanym odbiorem, nawet wśród zaprzysięgłych fanów poprzednich części. Najczęściej narzekano na optymalizację, która rzeczywiście była fatalna! W 2008 roku dysponowałem sprzętem z wyższej półki, a i tak gra się ścinała. Oczywiście powstały liczne patche, ale mimo wszystko Gothic 3 uchodzi za jedną z najdłużej łatanych gier w historii.
Arcania: Gothic 4 (2010) + Upadek Settarif
Akcja Arcanii ma miejsce 10 lat po wydarzeniach ze Zmierzchu Bogów. Król Rhobar III wyzwolił w międzyczasie krainę spod jarzma orków. Ponownie wcielamy się w bezimienną postać, ale niestety nie jest to już nasz znany i lubiany Bezi, tylko młody pasterz. Nasz nowy Bezimienny pragnie zemsty na królu za zniszczenie jego ojczyzny i śmierć krajan.
Na naszej drodze w Arcanii spotkamy postacie znane z poprzednich części i doświadczymy sporo lore z uniwersum Gothica… I to w zasadzie wszystko, co łączy Arcanię z przednimi częściami serii — setting i postacie. Nawet „Gothic 4” zostało usunięte z tytułu przez THQ Nordic. Natomiast Upadek Settarif był gwoździem do trumny tej odsłony, gdyż w dodatku chwalono jedynie świetną polską wersję językową, a poza tym chyba nic.
Arcania, w porównaniu z poprzednimi Gothicami, stała się grą bardzo casualową, rezygnując z wielu elementów charakterystycznych dla serii i upraszczając mechanikę w wielu miejscach. Przykładowo — do dyspozycji mamy tylko trzy zaklęcia, które wprawdzie można rozwijać, ale to jednak trochę bieda… Zrezygnowano też z systemu nauczycieli, stawiając na tradycyjne drzewko rozwoju. Fani (w tym ja) czuli, że tytuł za bardzo odjechał od pierwotnych założeń serii i nie było już czuć ducha poprzednich produkcji…
Inne gry twórców Gothica:
Studio Piranha Bytes dało światu nie tylko serię Gothic, ale również dwie inne, które nazywa się „duchowymi spadkobiercami” legendarnej franczyzy.
Seria Risen
Aktualnie seria Risen zamyka się w trzech odsłonach — Risen, Risen 2: Mroczne Wody i Risen 3: Władcy Tytanów. Wchodzenie w detale dotyczące fabuły i mechanik tej serii to temat na inny materiał, ale serię podsumowałbym tak: Gothic w śródziemnomorskich i karaibskich klimatach, yo ho ho i skrzynia rumu!
Serię chwali się za świetny klimat i „ducha” Gothica, a tradycyjnie już (w przypadku dzieł niemieckiego studia) gani za stronę techniczną.
Elex
Elex miał być Gothiciem/Risenem w kosmosie… I rzeczywiście jest! Mimo settingu sci-fi czuć tutaj klimat poprzednich gier. Fanom produkcji Piranha Bytes Elex zapewni wiele godzin rozrywki okraszonej wprawdzie średniej jakości grafiką, która bardzo nadrabia braki artystycznym stylem.
Jednocześnie Elex jest grą toporną i (oczywiście) naszpikowaną problemami technicznymi, ale największą bolączką (dla mnie), jest dający w kość brak balansu, który przekłada się momentami na absurdalny wręcz stopień trudności. Może zapowiedziany w 2021 roku sequel naprawi błędy pierwszego Elexa? Zobaczymy.
Wielka popularność modów w Gothicu
Nie ma w tym chyba nic dziwnego, że seria ciesząca się ogromną rzeszą fanów doczekała się też licznych, fanowskich modyfikacji! Mody obejmują zarówno proste łatki, dodające drobne zmiany w podstawach mechaniki, jak i potężne modyfikacje poprawiające jakość grafiki czy wprowadzające zupełnie nowe historie, dając fanom (de facto) zupełnie nowe gry w świecie Gothica!
Przyszłość serii
Prace nad Gothic Remake zostały zapowiedziane przez wydawcę THQ Nordic w 2019 roku wydaniem grywalnej wersji demo, a już oficjalnie potwierdzone w 2020 roku. Gothic Remake trafi zarówno na PC, jak i konsole Xbox Series X/S oraz PlayStation 5.
Za grę odpowiadać będzie nowo powstałem studio Alkimia Interactive z siedzibą w Barcelonie. Podobno składa się z pasjonatów komputerowych RPG mających ambicję realnie zaistnieć na rynku. Czy pasja i ambicja dadzą nam Gothica na miarę XXI wieku? Miejmy nadzieję!
Źródła zdjęć: Materiały prasowe