Stare gry komputerowe zdobyły w ostatnich latach wielką popularność. Jak wyglądała pierwsza gra komputerowa jak np. Spacewar? Sentymentalny powrót do młodości powoduje, że gry komputerowe sprzed lat same przeżywają drugą młodość.
Kiedy powstała pierwsza gra komputerowa?
Pierwszy program uznawany za grę komputerową to Spacewar! z 1962 roku. Jej głównym twórcą jest Steve Russell. Człowiek ten na początku lat 60. był studentem Massachusetts Institute of Technology (MIT). Niebagatelną rolę w stworzeniu tego tytułu odegrali także Dan Edwards, Martin Graetz i Pete Sampson. Prace nad grą trwały rok.
Pierwsza gra komputerowa polegała na sterowaniu statkami kosmicznymi wokół gwiazdy. Co ciekawe, jest to multiplayer. Każdy z dwóch graczy biorących udział w grze miał za zadanie strzelać do drugiego okrętu. Sam pomysłodawca, Steve Russell, stworzył podstawową mechanikę rozgrywki, na którą składało się latanie i strzelanie. Po pewnym czasie dodał do tego punktację za celne trafienia.
Współpracujący z nim koledzy dołożyli elementy, które rozbudowały Spacewar! Część kodu gry odpowiedzialną za grawitacyjne przyciąganie gwiazdy napisał Dan Edwards. Wraz ze zbliżaniem się do gwiazdy statek był przez nią przyciągany, co utrudniało sterowanie. Gdy znalazł się zbyt blisko, kończyło się to porażką gracza.
Martin Graetz dodał klawisz uruchamiający napęd nadprzestrzenny. Po jego aktywacji możliwe było błyskawiczne pojawienie się w innej części ekranu. Aby manewr ten nie ułatwiał zbytnio pojedynku, okręt pojawiał się w losowych miejscach. O stronę wizualną zadbał natomiast Pete Sampson. Dodał on gwiazdki imitujące głębię kosmosu. Nie miały one wpływu na przebieg rozgrywki.
Sterowanie odbywało się przy użyciu pokrętła i dwóch przycisków. Gałka służyła do manewrowania statkiem. Jeden z klawiszy służył za spust, a drugi za uruchamianie napędu nadświetlnego.
Sprawdź też: Stare gry komputerowe: TOP lista kultowych klasyków
Jak wyglądała pierwsza gra komputerowa?
Spacewar! została napisana na komputer DEC PDP-1. Był to sprzęt wyposażony w monochromatyczny, okrągły wyświetlacz. Gra na komputerze tego typu odbiegała znacznie od tego, do czego obecnie przyzwyczajeni są gracze.
Na czarnym tle widoczne były wykonane w grafice wektorowej białe obiekty. Gracze sterowali trójkątnymi statkami kosmicznymi. Dodatkiem estetycznym były płomienie dopalaczy wydobywające się z tyłu statku. W centralnym punkcie ekranu znajdowała się gwiazda przyciągająca statki. Dookoła rozmieszczone były mniejsze elementy przedstawiające inne gwiazdy znajdujące się w oddali.
Steve Russell i jego koledzy pokazali swoją grę na dniach otwartych MIT. Przybyli na nią przedstawiciele Digital Equipment Corporation, czyli firmy, która stworzyła DEC PDP-1. Postanowili dodawać grę jako dodatek do komputerów.
Wysoka cena komputera wynosząca 120 tys. dolarów oraz niewielka ilość wyprodukowanych egzemplarzy (zaledwie 50 sztuk) uniemożliwiły grze odniesienie komercyjnego sukcesu. Okazję do zagrania w nią mieli tylko naukowcy i studenci na niektórych uczelniach oraz pracownicy agencji rządowych i armii USA.
Pierwsze gry komputerowe – pozostałe tytuły
Pierwsze próby tworzenia programów, które dziś można określić mianem gier, zaczęły się jeszcze zanim powstała Spacewar! Okazuje się jednak, że wcale nie tak łatwo określić, czym jest gra komputerowa w odniesieniu do technologii sprzed kilku dekad.
Maszyny powstałe w latach 40. i 50. XX wieku to w dużej mierze urządzenia mechaniczne, a nie elektroniczne. Ponadto nie wszystkie programy, które można byłoby określić grami, służyły do zabawy. Te zaś, które spełniały ten cel, działały z kolei na urządzeniach, które niekoniecznie można nazwać komputerami.
Cathode-Ray Tube Amusement Device
Już w 1948 roku powstał program, który współcześnie określić można by było mianem gry symulacyjnej. Cathode-Ray Tube Amusement Device to amerykański symulator lotu rakiety balistycznej. Stworzyli go Thomas T. Goldsmith i Eastle Ray Mann.
Operator przy pomocy pokręteł mógł korygować trajektorię lotu pocisku. Program ten stworzono jednak na potrzeby wojska, a nie rozrywki. Co więcej, do jego odtwarzania wykorzystywano oscyloskop, a nie ekran komputera.
Sprawdź też: Najlepsze gry na Nintendo Switch w 2022 roku – na co warto czekać?
Noughts and Crosses (OXO) i Draughts
W roku 1952 brytyjski informatyk Sandy Douglas napisał Noughts and Crosses. Program ten, znany szerzej pod nazwą OXO, jest znacznie bliższy miana gry komputerowej. Działał na ESDAC – maszynie, którą można było zaprogramować, a więc spełniającej definicję komputera. Co więcej, OXO stworzone zostało wyłącznie dla rozrywki.
Ze względu na statyczną grafikę nie wszyscy jednak uznają Noughts and Crosses za grę komputerową. Z tego samego powodu również Draughts, napisana na komputer Ferranti Mark I przez Christophera Stracheya, nie jest uznawana za pierwszą grę.
Tennis For Two
Kandydatem na pionierską grę mógłby być także pierwszy multiplayer w historii – Tennis For Two. Stworzył go w 1958 roku brytyjski fizyk William Higinbotham. W przypadku tego tytułu problemem jest jednak to, że do jego działania potrzebny był oscyloskop – podobnie jak w przypadku Cathode-Ray Tube Amusement Device.
Urządzenie było wyposażone w monochromatyczny ekran o przekątnej 5 cali. Piłkę reprezentował punkt świetlny, a boisko jasna linia. Sterowanie odbywało się przy pomocy pokręteł. Jako że sztuczna inteligencja wówczas jeszcze nie istniała, nie było możliwości rozegrania meczu z urządzeniem.
Pierwsza polska gra komputerowa
Jak na tle Zachodu prezentują się polskie gry? Rodzima pierwsza gra komputerowa powstała jeszcze w PRL. Jej autorem był Marcin Borkowski – w połowie lat 80. student chemii na Uniwersytecie Warszawskim.
Inspirując się książką Głowa Kasandry Marka Baranieckiego, postanowił stworzyć grę komputerową. Miał ku temu wyjątkowe jak na tamte czasy możliwości. Dzięki studiom na Wydziale Chemii UW otrzymał możliwość pisania na komputerze programów naukowych. W 1985 roku za dolary otrzymane od ojca w ramach prezentu ślubnego zamówił w Wielkiej Brytanii komputer ZX Spectrum.
W 1986 roku powstała Puszka Pandory. Była to tekstowa gra przygodowa. Zadaniem gracza jest uratowanie świata poprzez unieszkodliwienie systemu rakietowego zagrażającego ludzkości. Czytając informacje napisane na ekranie, gracz mógł wybrać, co dalej ma zrobić. Puszka Pandory posiadała bardzo prostą oprawę graficzną w postaci zarysu drzew czy zbiorników wody. Gra została zapisana na kasecie magnetofonowej.
Sprawdź też: Jakie gry na słaby PC? W co grać na starym sprzęcie?
Pierwsza gra komputerowa w 3D
Stare gry komputerowe początkowo oferowały rozgrywkę tylko w dwóch wymiarach. Pierwsza gra komputerowa 3D, Battlezone, została wydana w listopadzie 1980 roku. Początkowo można było w nią grać tylko na automatach. Wersja na konsolę Atari 2600 wydano w 1983 roku.
W Battlezone gracz kierował czołgiem za pomocą joysticków. Zadaniem było strzelanie do innych czołgów. Wraz z postępami w grze pojawiali się coraz szybsi przeciwnicy. Co ważne, bitwa toczyła się także poza ekranem, co wymagało od gracza sprawdzania położenia niewidocznych czołgów na radarze.
Historia gier komputerowych jest niewiele młodsza niż samych komputerów. Ich rozwój od najprostszych grafik po fotorealistyczne obrazy jest jednym z najlepszych przykładów niezwykłego przyspieszenia technologii w XX i XXI wieku. Dzięki pionierom, takim jak m.in. Steve Russell, miliony ludzi mogą oddawać się wirtualnej rozrywce, która dziś jest także ważną częścią kultury i biznesem wartym miliardy dolarów.
źródło zdjęcia głównego: nytimes.com