PlayStation 5 Pro? Na pewno znajdą się tacy, którzy stwierdzą, że przecież nie wyeksploatowano jeszcze potencjału bazowej PS5. Niemniej, zdaje się, że mocniejsza wersja konsoli Sony faktycznie nadchodzi.
Sony przygotowuje się do wprowadzenia na rynek nowej, bardziej zaawansowanej konsoli PS5, której premiera może nastąpić jeszcze w tym roku. Po niedawnych przeciekach dotyczących specyfikacji PS5 Pro serwis The Verge poznał specyfikację nadchodzącego modelu. Źródła zaznajomione z planami Sony informują, że deweloperzy już teraz są proszeni o zapewnienie kompatybilności swoich gier z tą konsolą. Szczególny nacisk Sony kładzie na ulepszanie śledzenia promieni (ray tracing).
Model o nazwie kodowej Trinity, czyli PlayStation 5 Pro, będzie wyposażony przez Sony w bardziej potężny procesor graficzny (GPU) oraz nieco szybszy tryb pracy procesora (CPU). Wszystkie zmiany wprowadzone przez Sony mają na celu stworzenie konsoli PS5 Pro. Ta ma znacznie lepiej radzić sobie z renderowaniem gier wykorzystujących ray tracing. Tym sposobem, gry, które byłyby „ulepszone” pod kątem PS5 Pro, miałyby być oznaczone etykietą „Trinity Enhanced” (PS5 Pro Enhanced).
Kiedy spodziewać się PS5 Pro?
Deweloperzy mogą już ponoc teraz zamawiać zestawy testowe. Sony oczekuje, że każda gra zgłoszona do certyfikacji w sierpniu będzie kompatybilna z PS5 Pro. Insider Gaming jako pierwsze podało pełne specyfikacje PS5 Pro i wskazało, że konsola ma zostać wydana w okresie świątecznym 2024 roku.
Według przecieku Sony zapewnia, że standardowa wersja PS5 będzie nadal dostępna w sprzedaży po wprowadzeniu na rynek nowego modelu. Firma oczekuje, że deweloperzy będą tworzyć jedno wspólne oprogramowanie obsługujące zarówno PS5, jak i PS5 Pro. Przy czym istniejące gry będą mogły być aktualizowane w celu uzyskania lepszej wydajności.
O ile wydajniejsze ma być PlayStation 5 Pro?
Według dokumentów opisujących nową konsolę, wydajność GPU w PS5 Pro ma być o około 45 procent szybsza niż w standardowym PlayStation 5. Sony wprowadza również bardziej zaawansowaną architekturę ray tracingu”w PS5 Pro. Jej prędkość ma być do trzech razy lepsza niż w zwykłym PS5.
Podczas gdy Sony pracuje nad poprawą GPU w PS5 Pro, CPU pozostanie takie samo jak w standardowym PS5. Jednak tym razem z nowym trybem, który pozwala na wyższe taktowanie. „Trinity posiada tryb, który celuje w częstotliwość CPU na poziomie 3,85 GHz” – informuje Sony w dokumencie dla deweloperów. To około 10 procent więcej niż w zwykłym PS5.
Sprawdź też: PlayStation 5: 7 trików dla graczy – zobacz je na moreleTV
Sony zaoferuje deweloperom możliwość wyboru między „standardowym trybem” na poziomie 3,5 GHz a „trybem wysokiej częstotliwości CPU” na poziomie 3,85 GHz.
Tryb standardowy działa tak samo jak zwykłe PS5. Tam określona ilość mocy jest przydzielana przez PlayStation 5 Pro do CPU. Działa ono z częstotliwością 3,5 GHz, jeśli budżet mocy na to pozwala. Lub z niższymi częstotliwościami, jeśli PS5 wykonuje „operacje wymagające dużej mocy”. Sony informuje, że niższe częstotliwości występują rzadko i że niewykorzystana moc po stronie CPU jest przez konsolę przekazywana do GPU.
Więćej mocy, szybsza pamięć
W nowym trybie wysokiej częstotliwości CPU dla PS5 Pro konsola przydziela więcej mocy do CPU. To oznacza nieco mniej mocy dla GPU. W tym trybie GPU jest obniżane o około 1,5 procent, co skutkuje „mniej więcej 1 procentowym spadkiem wydajności”, według Sony.
PS5 Pro przyniesie także zmiany w pamięci systemowej dla deweloperów. Standardowa pamięć PS5 pracuje z prędkością 448 GB/s. Sony zwiększa to o 28 procent do 576 GB/s na PS5 Pro. Jako że system pamięci jest bardziej wydajny na PS5 Pro, „zysk przepustowości może przekroczyć 28 procent”, mówi Sony.
Deweloperzy będą mieli również większy dostęp do ogólnej pamięci systemowej. Gry mogą korzystać z dodatkowego 1,2 GB pamięci systemowej na PS5 Pro. To daje łącznie 13,7 GB w porównaniu do 12,5 GB przydzielonych grom na podstawowym PS5.
Po co czekać na PS5 Pro, skoro PS5 lub PS4 możesz zgarnąć teraz i już dziś cieszyć się grami?
Nowe technologie w PlayStation 5 Pro?
Zwiększenie prędkości i alokacji pamięci „może być przydatne” dla nowej funkcji Sony, PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR). Jest to odpowiedź Sony na technologię skalowania Nvidia DLSS lub AMD FSR. Ma ona na celu poprawę jakości obrazu i szybkości klatek na PlayStation. Sony opracowało „niestandardową architekturę do uczenia maszynowego” na PS5 Pro, która obsługuje 300 TOPS obliczeń 8-bitowych.
Ta nowa architektura wspiera własne rozwiązanie skalowania PSSR Sony, mające na celu zastąpienie istniejących w grach implementacji antyaliasingu temporalnego lub próbkowania. Według Sony„dane wejściowe są dość podobne do DLSS lub FSR” i że pełne wsparcie HDR jest włączone. Wsparcie to wymaga około 250 MB pamięci, co tłumaczy, dlaczego alokacje pamięci na PS5 Pro powinny być tu pomocne. Sony informuje, że związane z tym skalowaniem opóźnienie wynosi około 2 ms przy przeskalowywaniu obrazu 1080p do 4K. Firma pracuje też nad obsługą rozdzielczości do 8K oraz nad dalszym zmniejszaniem opóźnień.
Wygląa na to, że Sony stosuje tę samą strategię co w przypadku PS4. Najpierw wprowadza model slim, a teraz miałaby się pojawić wersja Pro. Czy uważam, że takowy jest już potrzebny? Szczerze? Tak. Jednak chciałbym ujrzeć nowe produkcje z Ray Tracingiem w 60 FPS, nie 30. Jak jest w Twoim przypadku?
Źródło zdjęcia głównego: tomsguide.com