Doom to jedna z najpopularniejszych serii gier wideo typu FPS, czyli strzelanek pierwszoosobowych. Uważana za prekursora swojego gatunku, do dziś cieszy się ogromną popularnością. Poznaj wszystkie najważniejsze informacje o serii gier Doom!
Doom – krótka historia serii
Król strzelanek, pionier FPS, absolutny przełom w świecie gier wideo – to tylko kilka z zaszczytnych tytułów gry Doom. Choć historia udowadnia, że w rzeczywistości nie był pierwszą grą first-person shooter, właśnie serię Doom uznano za prekursora gatunku. Jej producent, studio id Software, podbił rynek jeszcze przed udostępnieniem swojego najsłynniejszego dzieła, zdobywając rozgłos za sprawą kultowego Wolfensteina 3D.
Idąc za ciosem, twórcy postanowili pójść o krok dalej, kreując nowy tytuł z jeszcze bardziej dopracowaną grafiką. Odeszli natomiast od świata nazistowskiej okupacji, kierując swoje plany w stronę horroru science-fiction. Początkowo celem czterech młodych programistów: Adriana Carmacka, Johna Carmacka, Toma Halla i Johna Romero, było stworzenie gry osadzonej w uniwersum filmu Obcy – decydujące starcie (reż. James Cameron). Mimo że nie uzyskali licencji, nie poddali się i rozpoczęli pracę nad pomysłem jednego z nich – Johna. Zamarzył on o rozgrywce polegającej na zwalczaniu demonów przez wprawnych strzelców.
Podczas prac między deweloperami zrodził się jednak konflikt. Tom Hall chciał stworzyć bardziej ambitny tytuł. Wymyślił szczegółową opowieść, zgodnie z którą pokonywane demony są efektem wojskowych eksperymentów. Gracz miał sterować pięcioma bohaterami przebywającymi w różnych wymiarach. Przebieg całej rozgrywki opisał w Doom Bible. Projekt został jednak odrzucony przez kolegów z zespołu, w szczególności Johna Cameracka. Zgodnie z jego wizją gra powinna posiadać prostą fabułę i stanowić krwawą nieskomplikowaną strzelaninę. Po tym konflikcie, w 1993 roku, Tom opuścił zespół programistów.
Ostatecznie za fabułę odpowiadali John Romero oraz Sandy Petersen, choć w wielu wątkach posiłkowali się dziełem Halla. I tak powstała pierwsza część kultowej serii gier Doom, pierwotnie pod tytułem Green and Pissed, opowiadających historię samotnego marine, który wylądował na satelicie Marsa o nazwie Phobos, by stawić czoła wielu okrutnym pozaziemskim formom życia. Co istotne, gra jest równie krwawa, co Wolfenstein, jednak, zamiast opowiadać historię, skupia się na niszczeniu wrogów. Warto zwrócić na to uwagę, ponieważ brutalność gry doprowadziła do wielu spekulacji na temat jej możliwego negatywnego wpływu na psychikę.
Sprawdź też: Wiedźmin 4 – czy powstanie? Jeśli tak, to kiedy Wiedźmin 4 może mieć premierę?
Fenomen gier z serii Doom
Fani cenią tę serię szczególnie za innowacje graficzne oraz ukłon w kierunku modderów. W tym miejscu warto wrócić do pierwszego sukcesu studia id Software, czyli Wolfenstein 3D. Każda osoba mająca przyjemność w niego zagrać, doskonale zdaje sobie sprawę, że tytułowy efekt 3D jest udawany. W rzeczywistości grafika wykorzystuje technologię, którą najtrafniej nazwać 2,5D.
Z kolei Doom to jedna z pierwszych gier, w których zastosowano wizualizację obiektów trójwymiarowych. Stanowi ogromny skok, szczególnie biorąc pod uwagę rok wydania (1993) i fakt, że została przeznaczona na system MS DOS. Bez wątpienia cieszyła też fanów ogólnym podobieństwem do Wolfensteina 3D dotyczącym sterowania, metody otwierania przejść do kolejnych pomieszczeń, wyglądu mapy czy interfejsu.
Dodatkowym atutem jest wspomniany ukłon w kierunku graczy lubiących rozbudowywać oryginalne produkcje. Twórcy spakowali mapy oraz inne istotne elementy gry do pliku WAD. Format ten dzieli się na dwa dodatkowe typy: IWAD (internal WAD) służący do zapisu oryginalnych danych oraz PWAD (patch WAD), pozwalający na urozmaicenie gry dodatkowymi motywami. Z czasem został jednym z najpopularniejszych rozszerzeń dla plików gamingowych.
Lista wszystkich gier z serii Doom
Jako że Doom osiągnął naprawdę niesamowity sukces, nie trzeba było przekonywać autorów do stworzenia kolejnej gry FPS z tego uniwersum. Tak powstała cała lista gier Doom prezentowana poniżej:
Doom (1993)
Wydana na platformę MS-DOS. Gracz wciela się w samotnego żołnierza biorącego udział w kosmicznej akcji marines. Ze względu na sprzeciwienie się rozkazowi swojego kapitana, został on zesłany na satelitę Marsa, gdzie musi pokonać mordercze stwory. Ciekawostka: z okazji 25-lecia gry wypuszczono wersje mobilne Doom (2005) i Doom II (2009) wiernie odwzorowujące te DOS-owskie,
The Ultimate Doom (1995)
To ostateczna wersja części pierwszej dostępna na PC. Została wyposażona w dodatkowy epizod składający się z 9 kolejnych poziomów: Thy Flesh Consumed. Co ciekawe, levele te stworzyli sami gracze, korzystając właśnie z opcji dodawania modów,
Doom II: Hell on Earth (1994)
Piekło na Ziemi to sequel całkowicie zmieniający miejsce akcji. Marine przenosi się z kosmosu na Ziemię, co stanowi w zasadzie jedyną znaczną różnicę. Fabuła gry, sterowanie, obsługiwany system (MS-DOS) i grafika pozostały takie same. Dodano też tryb multiplayer,
Master Levels for Doom II (1995)
Dodatek w postaci kolejnych 21 poziomów do części drugiej. Każdy z nich stanowi osobny epizod, co odbiega od dotychczasowej formy prezentacji leveli. Tak jak podstawa, został udostępniony na MS-DOS,
Final Doom (1996)
Rozszerzenie wzbogacające dwójkę o dwa epizody zawierające po 32 poziomy: TNT: Evilution i The Plutonia Experiment. Dostępny na PC,
Doom III (2004)
Część stanowiąca prawdziwą rewolucję graficzną w serii, zyskała na realizmie i zmniejszyła efekt “pikselozy”. Trójka odbiega też od poprzedniej fabuły, wprowadzając elementy horroru. Wydana na PC (Windows i Linux) oraz Xboxa. Nie została jednak przyjęta przez graczy z takim samym entuzjazmem, co dwie poprzednie, w związku z czym twórcy zdecydowali się na kolejne zmiany przy części czwartej.
Doom 3: Resurrection of Evil (2005)
Dodatek na PC do części trzeciej. Rozwija fabułę zakończoną w poprzednich grach, wzbogaca rozgrywkę o nowych przeciwników, bronie i poziomy,
Doom 3: BFG Edition (2012)
Edycja trójki na PC: na PC, PS3 oraz Xbox 360 wydana z okazji rocznicy gry. Dodano do niej epizod The Lost Mission składający się z 7 kolejnych poziomów i zmieniono sterowanie na pasujące do padów,
Doom (2016)
Reboot powracający do krwawej rozgrywki z pierwowzoru (po słabych ocenach trójki), a wręcz jeszcze brutalniejszy, bo wzbogacony np. o możliwość wyrywania wrogom kończyn. Dostępny na PC, PS4 i Xbox One.
Sprawdź też: Cyberpunk 2077 – czy warto zagrać w nową grę od twórców Wiedźmina 3?
Doom Eternal (2020)
Doom Slayer powraca, by powstrzymać demoniczną inwazję na Ziemię. Tytuł oferuje tryb Battlemode, w którym jeden z graczy zostaje Slayerem, a pozostali próbują go zabić. Eternal jest dostępny na PC, PS4, Xbox One, Nintendo Switch, PS5 oraz Xbox Series X i S, a także Google Stadia.
Doom Eternal: The Ancient Gods (2020 i 2021)
Dwuczęściowy dodatek z kilkoma misjami wyróżniającymi się podniesionym stopniem trudności. Dostępne na PC, PS4, Stadię, Xbox One, PS5, Xbox Series X i S oraz (na razie poza częścią drugą) Nintento Switch.
Spin-offy Doom
- Doom 64 (1997) – kontynuacja dwójki wydana na Nintendo 64. Doczekała się swojej reedycji udostępnianej również na PC, PS4, Nintendo Switch, Stadię i Xbox One w 2020 roku,
- Doom Resurrection (2009) – niedostępna już wersja mobilna Doom III stworzona na potrzeby iOS. Całkowicie odzwierciedlała pełnoprawną trójkę,
- DoomRL (2013) – darmowa gra na PC z gatunku roguelike inspirowana Doomem. Fabułą nawiązuje do oryginalnego Dooma, a graficznie oczywiście do produkcji swojego rodzaju: gier tekstowych.
Doom – przyszłość serii
2 lipca 2021 roku kierownik produkcji Doom Eternal Hugo Martin przedstawił w kilku słowach plany na kolejne epizody. To jeszcze nie koniec kosmiczno-ziemskiej przygody! Po niedawno wypuszczonych dodatkach do Eternala twórcy planują udostępnienie drugiego na Nintendo Switch (część pierwsza już jest kompatybilna z konsolą). Co więcej, zespół pracuje nad odświeżeniem Battlemode oraz kolejnymi aktualizacjami.
Przed pandemią planowano także udostępnienie bezpłatnego trybu Inwazji, ale praca zdalna pokrzyżowała zespołowi plany. Obecnie twórcy informują o przeniesieniu jego zasobów do nowego jednoosobowego trybu Hordy. Nie można także zignorować wypowiedzi Martina podczas jednego z wywiadów. Zasugerował w nim, że seria doczeka się dalszej kontynuacji. Powiedział: „(…) cały czas jest jeszcze więcej historii do opowiedzenia o Doom Slayerze, z całą pewnością”.
Doom vs Quake – co wyróżnia te gry?
Doom i Quake to niezwykle często porównywane gry FPS. Nic dziwnego, oba tytuły zdobyły bowiem ogromną rzeszę fanów, a pochodzą z tego samego studia, czyli kultowego id Software. Czym się różnią? Przede wszystkim Quake, który miał premierę w 1996 roku, zawiera nowy silnik graficzny pokazujący grafikę 3D w czasie rzeczywistym. Dzięki temu już pierwsze jego części zachwycają wyjątkową (jak na tamte czasy) oprawą wizualną.
Główny bohater nieustannie teleportuje się do nowych lokacji, gdzie morduje potwory przybywające z innych wymiarów. Całość utrzymana została w mrocznym gotyckim klimacie. Quake oferuje też rozbudowany tryb multiplayer dla 16 graczy. W przypadku Doom (zależnie od wersji) bywa ich kilku, np. w Eternalu zaledwie 3. Quake stawia przy okazji na bardziej rozbudowane opcje poruszania się, pozwalając na odskakiwanie w bok czy rocket jumping.
Doom bez wątpienia zasłużył na swoją popularność, zostając prawdziwym pierwowzorem dla kolejnych strzelanek. Mówiono o nich zresztą gry doomopodobne dopóty, dopóki nie powstało określenie gry FPS. Uznawany jest za produkcję pionierską w swoim gatunku. Jeżeli jeszcze nie miałeś z nim do czynienia, to z całą pewnością warto to nadrobić, testując możliwości np. Dooma mobilnego, choć nie może się on oczywiście równać z klasyczną rozgrywką, która od lat cieszy wielu graczy.
Sprawdź też: Najlepsze gry samochodowe – jakie gry o autach warto sprawdzić w 2021 roku?