Seria God of War cieszy się wielką popularnością. Łączna suma ponad 51 milionów sprzedanych kopii mówi sama za siebie. Co sprawiło, że aż tylu graczy tak pokochało krwawe przygody Kratosa? Poznaj historię kultowych gier akcji!
God of War — historia serii
Studiem odpowiedzialnym za stworzenie God of War jest Santa Monica Studios założone na przełomie XX wieku przez Allana Beckera. Swoją siedzibę mieściło w jednym z miast Kalifornii, od którego wzięło swoją nazwę. Becker założył swoje własne studio po to, aby wyrwać się z grupy Foster City, należącej do Sony. Przez znajomość konsoli japońskiego producenta wszystkie gry studia ukazały się wyłącznie na PlayStation.
Prace nad God of War ruszyły już w 2002 pod roboczą nazwą Dark Odyssey. Od początku produkcją kierował David Jaffe. Amerykanin w młodości fascynował się kinem oraz reżyserią i przez długi czas łączył swoją przyszłość właśnie z tą branżą. Widać to choćby poprzez materiały, którymi się inspirował oraz ogólną filmowość gry. Mitologia grecka, a później także nordycka, jest tylko podstawą fabuły. Większość wątków jest swobodną adaptacją mitów, czy zawartych w nich postaci, podobnie jak w grze Onimusha lub filmie Starcie Tytanów (1981). Twórcom towarzyszyła więc idea „znajdźmy najciekawsze aspekty mitologii i stwórzmy z nich całkiem nową historię”.
Gra potrzebowała więc charyzmatycznego protagonisty zdolnego do wciągnięcia odbiorców w wątki fabularne. W ten sposób powstała postać Kratosa — generała wojsk Sparty o tragicznej przeszłości. Wojownik w zamian za uratowanie go od śmierci z rąk Króla Barbarzyńców oddaje swój dalszy los w ręce Bogów. Największym wrogiem głównego bohatera zostaje Ares (bóg wojny), który oszukał Kratosa i przyczynił się do śmierci jego rodziny. Spartiata przysięga sobie zemścić się za uczynione mu krzywdy. Teoretycznie niemożliwa do wykonania misja (zabicie olimpijskiego boga), sprawia, że prawie każdy gracz jest ciekawy jej finału.
Zobacz: God of War: Ragnarok – kiedy premiera? Dalsze przygody Kratosa na PS5 i PS4
W kwestii gameplayu punktem wyjścia dla twórców było stworzenie gry dla dorosłej publiki. Przez to nie wahali się ani trochę w kwestii wykańczania przeciwników. Studio zapewniało możliwie niekończące się sekwencje ataków różnymi rodzajami broni, magii, czy artefaktów. Wszystkie umiejętności Kratosa mogą być łączone w dowolny sposób. Te kombinacje miały jeden cel: pozwolić graczom wyżyć się i uwolnić wewnętrznego brutala. Wrogów można np. poddać rozczłonkowaniu czy dekapitacji.
Na wszystkie okropności zadawane przeciwnikom można spoglądać z perspektywy „kamery filmowej”. Santa Monica Studios zadbało, aby ten efekt był dopracowany do perfekcji. Przeprowadzono nawet ankietę wśród uczestników konwentu E3. W celu wyeliminowania wszystkie problemów, na które narzekali gracze, studio posłużyło się danymi, które zebrało podczas badań fokusowych. God of War działa na silniku Kinetica zaimplementowanym wcześniej w grze o tej samej nazwie. To dzięki niemu pożądana filmowość była możliwa do uzyskania, bez zbędnego wpływu na płynność rozgrywki.
W przerwach od siekania wrogów na lewo i prawo nasz bóg wojny rozwiązywał zagadki logiczne i pokonywał etapy platformowo-zręcznościowe. Gra przypominała w tym aspekcie serię Prince of Persia, w której występował podobny podział rozgrywki. Łamigłówki w produkcji Santa Monica Studios były jednak o wiele bardziej zróżnicowane. Zagadki zaskakiwały graczy, za każdym razem wprowadzając nowe mechaniki i rozwiązania. Etapy platformowe dawały chwilę na odpoczynek pomiędzy starciami, choć czasem były także ważnym elementem walk z bossami.
Fenomen gier God of War
Wraz z biegiem lat seria stała się flagowym produktem konsol od Sony. Fabuła powiększała się o coraz to ciekawsze postacie, jednocześnie pozostając spójną i wierną własnemu uniwersum. Ponadto każdy God of War zbierał pozytywne opinie krytyków.
Dopracowane szczegóły, rozbudowane mechaniki, ciekawa fabuła i postacie bazujące na mitologii, a do tego brutalna i krwawa rozwałka. Te wszystkie aspekty sprawiły, że gracze pokochali konsolowego boga wojny. Potwierdza to tylko liczba sprzedanych kopii gier, które dała nam seria God of War. Łącznie sprzedano ponad 51 milionów egzemplarzy poszczególnych części cyklu, z czego około 20 milionów zapewnił sam God of War (2018).
Lista wszystkich gier God of War:
God of War
Wydana w 2005 pierwsza część serii szturmem wdarła się na szczyt listy najlepszych produkcji PlayStation 2 i pozostaje tam do dzisiaj. Gra nie była innowacyjna w swojej formule — scenariusz wyciągnięty prosto z filmu akcji, proste rozwiązania przenoszące głównego bohatera z jednej lokacji do drugiej. David Jaffe chciał, aby odbiorcy poczuli się jak „dzieci oglądające film”. Nie oznacza to jednak, że fabuła jest banalna i nudna. Recenzenci chwalili głównie świetny system walki, ciekawą historię oraz oprawę graficzną, którą wielu uznało za najładniejszą w historii PS2. Gracze także przyjęli pierwsze God of War bardzo ciepło, kupując około 4,5 milionów kopii gry.
God of War II
Druga część wojaży Kratosa ukazała się w marcu 2007 roku. Akcja ma miejsce 13 lat po zakończeniu pierwszej gry. Kratos ponownie zmierzy się z boskimi potęgami Olimpu. Druga odsłona przygód greckiego wojownika jest ściśle powiązana z finałem „jedynki”. Żeby dowiedzieć się, co lub kto staje na drodze bohatera, musisz po prostu zagrać w tę grę!
Znajdziemy tutaj cztery razy więcej bossów niż w poprzedniej części gry. God of War II wprowadził także nieliczne poprawki w takich elementach jak łamigłówki, czy ekrany ładowania. Gra sprzedawała się jeszcze lepiej niż pierwsza część, notując ponad 800 tysięcy sprzedanych kopii w pierwszym miesiącu po premierze.
God of War: Chains of Olympus
Trzecia produkcja o przygodach Kratosa ukazała się pierwotnie na przenośnej konsoli PSP w marcu 2008. Gra jest prequelem pierwszego God of War, a opowiedziana w niej historia zabiera gracza dziesięć lat wstecz od wydarzeń z „jedynki”. Główny bohater wykonuje szereg zadań w imieniu Bogów, przez co rzucany jest w najdalsze zakątki starożytnego świata, zarówno rzeczywistego, jak i mitycznego (Attyka, Maraton, Rzeka Styks, Tartar).
Recenzenci zachwalali przede wszystkim przystosowanie układu sterowania do możliwości PSP, które posiada mniej przycisków niż standardowy kontroler. Producentom udało się także wycisnąć z przenośnej konsoli ostatnie soki w kwestii oprawy graficznej. Chains of Olympus to jedna z najładniejszych gier PlayStation Portable, co potwierdza choćby wręczona przez IGN statuetka „Best Graphics Technology”!
God of War III
Kolejna odsłona gry miała swoją premierę na wiosnę 2010 roku. To pierwsza część serii, która zrobiona była z myślą o PlayStation 3. Nowe możliwości sprzętowe pozwoliły twórcom na stworzenie produkcji ze zdecydowanie większą ilością treści. To samo tyczyło się grafiki — God of War III z miejsca stało się jedną z najlepiej wyglądających gier w historii PS3. Producenci dali w „trójce” aż 6 możliwych do użycia broni, zestaw kompletnie nowych ataków magicznych i umiejętności związanych z boskimi reliktami.
Finał zmagań Kratosa z bóstwami Olimpu definiuje jedno słowo: epickość. Skala ostatniej części trylogii jest niewyobrażalna. Niech za przykład posłuży walka z Kronosem, która toczy się na… ciele giganta. Szczegółowość poziomów, dopracowany system walki i jeszcze większy zastrzyk adrenaliny przy walkach z ogromnymi przeciwnikami sprawiły, że God of War III jest jedną z najlepszych gier cyklu.
God of War: Ghost of Sparta
Kolejna produkcja Santa Monica Studios ponownie zagościła na przenośnych konsolach (PSP i PSP GO). Tym razem akcja toczy się między czasem wydarzeń pierwszej i drugiej części. W Ghost of Sparta poznajemy początki historii Kratosa. Dowiadujemy się, w jaki sposób doszło do wydarzeń z „jedynki” oraz poznajemy głębsze motywy gniewu głównego bohatera.
Gameplay nie różni się w zasadzie niczym od rozgrywki z poprzednich części. Ponownie odwiedzamy różne krainy starożytnej Grecji, miażdżąc przy tym setki przeciwników. Gra jest przede wszystkim imersyjna i wyjaśnia luki w historii, które wcześniej leżały jedynie w sferze domysłów graczy.
God of War: Wstąpienie
Wydana w 2013 roku gra jest prequelem pierwszej części serii. Tym razem fabuła cofa się do wydarzeń sprzed tych opisanych w Chains of Olympus. Akcja God of War: Ascension ma miejsce 6 miesięcy po śmierci rodziny Kratosa, więc głównym motywem historii jest przepełniająca bohatera chęć zemsty. Gra pokazuje, jak wyglądały pierwsze kroki protagonisty na drodze ku zniszczeniu Olimpu. Wstąpienie opiera się na tych samych zasadach rozgrywki, co widocznie lekko przejadło się fanom. Grze nie pomógł nawet nowy dla serii tryb multiplayer. Patrząc na oceny krytyków, można stwierdzić, że God of War: Ascension jest najgorszą grą serii.
Sprawdź: Najlepsze gry na PS4. TOP 10 najlepszych gier, w jakie warto zagrać na PlayStation 4
God of War
God of War 4, bo tak potocznie mówi się o najnowszej odsłonie cyklu, dała fanom wyczekiwane zmiany w rozgrywce. God of War (2018) wciąż jest przygodową grą akcji, jednak tym razem twórcy skupili się mocniej na przygodach podczas eksploracji świata. Santa Monica Studios postanowiło zrezygnować z coraz to większych chmar wrogów do zasiekania na rzecz elementów RPG. Rozgrywka zmieniła się o 180 stopni. Elementy hack and slash w zasadzie przestały istnieć. W ich miejscu pojawiły się paski zdrowia przeciwników, podobne do tych z serii Dark Souls. Również mitologia grecka schodzi na dalszy plan, na rzecz nordyckiej kuzynki, a Kratos z pełnego wigoru osiłka zmienił się w doświadczonego wojownika starszej daty, któremu towarzyszy syn. Należy także wspomnieć o przeniesieniu serii na konsolę PS4, co wskrzesiło zainteresowanie fanów!
Przyszłość serii
Na obecną chwilę wiadomo, że Santa Monica Studios pracuje nad God of War 5. W nadchodzącej grze kontynuować będziemy historię Kratosa mierzącego się z bóstwami mitologii nordyckiej. God of War: Ragnarok to robocza nazwa ostatniego projektu ekipy z Kalifornii. Nie wiadomo jednak czy produkcja ukaże się wyłącznie na konsolach. Seria nie ukazywała się dotychczas na PC, ale kto wie, może Ragnarok będzie pierwszą grą wypuszczoną na komputery.
Biegnąc od słonecznej Grecji, aż po mroźne brzegi Skandynawii seria God of War wciąż zaskakuje fanów nowymi rozwiązaniami i trzyma w niepewności co do kolejnych rozdziałów historii Kratosa. Co wydarzy się w najnowszej odsłonie? Musimy uzbroić się w cierpliwość.a