Słownik League of Legends to świetne narzędzie, które pozwoli Ci stać się lepszym graczem w najpopularniejszej grze MOBA na świecie. Poniżej znajdziesz obszerną listę terminów, które każdy fan LoL-a musi znać!
Gra Riot Games jest niezwykle rozbudowanym doświadczeniem. Ogromna ilość taktyk, dostępnych bohaterów, przedmiotów i wielu innych czynników sprawiają, że w celu osiągnięcia zwycięstwa musisz umieć dostosować się do sytuacji. A tak, jak wie o tym każdy gracz LoL, potrafi zmieniać się jak w kalejdoskopie.
By pomóc Wam odnaleźć się w niej, przygotowaliśmy słownik League of Legends, który będzie nieocenioną pomocą dla każdego początkującego gracza. Zawarliśmy w nim wszystkie najważniejsze terminy w grze, razem z ich wyjaśnieniem. Jeżeli do tej pory nie wiedziałeś, czym jest AoE, countergank lub overextending, ten poradnik wszystko Ci objaśni.
Słownik League of Legends – wyjaśnienie terminów używanych podczas rozgrywki
Nasz słownik gracza to rozbudowane narzędzie, w którym zawarliśmy praktycznie wszystkie terminy, które są niezbędne do bycia solidnym graczem LoL. Poznaj je wszystkie i trzymaj pełną kontrolę nad dynamicznie zmieniającą się sytuacją na mapie!
Auto Attack (lub AA)
Rodzaj ataku, który powtarzany jest bez konieczności wykonywania ponownych kliknięć.
Ability
Unikatowa akcja lub atak wykonywana przez danego czempiona. Słowo to oznacza zestaw unikatowych cech lub zdolności dla danej postaci.
Ace (lub As)
Eliminacja ostatniego żyjącego czempiona z drużyny przeciwnej (niekiedy skrót ten jest rozwijany jako All Champions Exterminated).
AD
Skrót od Attack Damage – wszelkie obrażenia fizyczne. Wybrane przedmioty oferują bonusy do AD, które mogą być dodatkowo skalowane.
ADC
Skrótowiec od Attack Damage Carry, który ma dwa znaczenia. Jednym jest nawiązanie do czempiona, który zadaje wysokie obrażenia. ADC to także określenie rodzaju roli danego czempiona, który strzeże dolnej alei.
AFK
Znany i szeroko używany skrótowiec, który służy do poinformowania o konieczności odejścia od komputera – Away From Keyboard.
Aggro
Ściągnięcie „uwagi” mobów oraz wież – słowem wszystkiego, co jest sterowane przez sztuczną inteligencję.
All-in
Oznacza eliminację wroga wszelkimi dostępnymi środkami (zdolnościami, czarami przywoływacza etc.). Najczęściej możesz ją zobaczyć, gdy dany wrogi bohater został mocno „obity” i próbuje się wycofać.
AoE
Rozwijane jako Area of Effect, oznacza rodzaj ataku fizycznego lub magicznego, który oddziałuje na określony rozmiar terenu.
AP
Ability Power, czyli moc, która jest szczególnie wykorzystywana przez czempionów korzystających z magii. Zwiększanie AP wpływa na lepszą efektywność zdolności, przedmiotów czy też run.
Assassin/asasyn
Określenie specyficznego grona czempionów, którzy na polu walki korzystają z zaskoczenia. Cechuje ich wysoki współczynnik zadawanych obrażeń oraz możliwość szybkiego ingerowania w potyczkę i uciekania z niej. W szczególności są przydatni przy eliminowaniu określonych celów (jak np. czempioni).
Attack Speed/AS/ASPD
Statystyka, która przedstawia szybkość zadawania ataków podstawowych przez danego czempiona.
B/back
Sugeruje powrót do bazy lub wycofanie się ze starcia. Niekiedy może być stosowane jako informacja o powrocie do komputera (ktoś kto wcześniej dał znać AFK, stosuje B, jako znak, że jest już aktywny).
Backline
Określenie miejsca dla magów i jednostek strzelających – tak zwana druga linia, z której mogą wykonywać ataki dystansowe. Zadaniem czempionów z pierwszej linii jest osłona backline’u, ponieważ ich wysoka siła ognia jest kompensowana niskim poziomem zdrowia i podatnością na ataki.
Backdoor
Atak na Nexus wroga, gdy jest on skupiony na walce w innej części mapy i zupełnie się tego nie spodziewa. Zazwyczaj backdoor uskuteczniany jest dwojako: przez ciche przekradnięcie się przez dżunglę lub teleportację do moba należącego do naszej drużyny, któremu udało się przedostać w pobliże wrogiej bazy.
Balance
Wszelkie próby twórców, którymi dążą do zachowania równowagi rozgrywki i uczynienia jej bardziej fair play. Balans może być modyfikowany przez nerfy, buffy oraz inne zmiany wszelkiego rodzaju.
Baron
Określenie najpotężniejszej neutralnej jednostki dostępnej na mapie. Jego oficjalna nazwa to Baron Nashor, ale gracze zazwyczaj darują sobie pełną tytulaturę, określając go po prostu Baronem. Z jego pokonaniem wiąże się masa profitów dla całej drużyny, które mogą decydować o przechyleniu szali zwycięstwa.
Base/baza
Obszar, który należy do Twojej drużyny – znajduje się tam Nexus, sklepy oraz inhibitory. Możesz tam leczyć punkty zdrowia, naprawiać pancerz oraz dokonywać ulepszeń swojego bohatera. Chroń tego miejsca za wszelką cenę!
Blind pick
Wybór czempiona, którym pokierujemy w ciemno – za losowanie odpowiada przypadek.
Blue
Określenie Niebieskiego Strażnika, neutralnego stwora z dżungli, którego pokonanie daje dostęp do silnego buffa, zwanego potocznie blue buff.
Blue buff
Herb Zrozumienia, czyli wzmocnienie, które uzyskujemy przez pokonanie Niebieskiego Strażnika. Wzmocnienie daje bonus do regeneracji many oraz mocy, stąd określane jest mianem wzmocnienia niebieskiego (czyli blue buff). Możesz uzyskać do niego dostęp, zabijając wrogiego czempiona, który go posiadał.
BotRK / BoRK
Skrótowiec od Blade of the Ruined King – określenie Ostrza Zniszczonego Krola, przedmiotu legendarnego dostępnego w grze.
Bot
Określenie, które może być rozumiane na dwa sposoby. W pierwszym bot oznacza bottom lane, czyli dolną aleję. Słowem tym można również określić czempionów, którzy są kontrolowani przez AI.
Bounty
Określenie nagrody w złocie za zabicie wrogiego bohatera, który przodował w ilości zdobytych fragów.
BRB
Skrót od Be Right Back – zaraz wracam.
Bruiser/Fighter
Określenie klasy czempionów, których cechuje wysoka wytrzymałość i ilość zadawanych obrażeń. Klasy te walczą w zwarciu, a jednym z ich zadań jest utrzymanie przy życiu backline’u.
BT
Skrót od Bloodthirster (Krwiopijec) – legendarnego przedmiotu, który jest dostępny w grze.
Buff
Wzmocnienie bohatera (lub jego towarzyszy) przez zastosowanie np. umiejętności lub przedmiotu, którego działanie prowadzi do podwyższenia statystyk. Buffem jest także szereg zmian, które wprowadza dany patch, w celu wzmocnienia czempionia, który wcześniej był słaby.
Burst
Zadanie dużych ilości obrażeń za sprawą jednego ataku lub zdolności.
Camp
Określenie lokacji, w której respawnują się neutralne potwory w dżungli. Camp to również określenie na czempiona, który cały czas strzeże jednej alei.
Carry
Ratowanie całej rozgrywki przez fenomenalną grę jednego czempiona – w takim przypadku mówi się, że „wycarrował” on zwycięstwo.
Champion/czempion
Postacie kontrolowane przez graczy, które cechuje szereg określonych zdolności, atrybutów oraz innych cech.
Cheese
Zastosowanie niespodziewanej i niekonwencjonalnej strategii, która skutkuje zwycięstwem. Są to tanie chwyty, które często wywołują niezadowolenie przeciwnika.
Commit
Pozostanie w walce dopóki się ona nie zakończy definitywną porażką.
Cooldown/CD
Ilość czasu, jaka musi upłynąć do ponownej możliwości użycia zdolności, która została aktywowana.
Cooldown reduction/CDR
Zmniejszenie czasu trwania cooldownu, przez zastosowanie danej umiejętności, lub bonusu, jaki daje wybrany przedmiot. Pozwala na szybsze korzystanie z mocy.
Countergank
Zorganizowanie zasadzki, celem odpowiedzi na to samo, co przygotował wcześniej wróg.
Counterjungle
Wyprawa i zabicie neutralnych potworów i czempionów, którzy znajdują się w dżungli leżącej po stronie wroga. To skuteczna metoda na odebranie wrogowi łatwej możliwości zdobycia doświadczenia, złota oraz buffów.
Counter pick
Wybór czempiona, którego obecność będzie kontrą na wybór uprzednio wybranych postaci przez wroga. Pozwala to na zachowanie równowagi i polepszenie sytuacji całej drużyny jeszcze przed rozpoczęciem meczu.
Cover
Obstawienie alei sojusznika, gdy ten jest na niej nieobecny – tymczasowe przejęcie jego funkcji obronnych na tej alei.
Creep
Określenie stosowane na mobki oraz potwory z dżungli – najczęściej te małe rozmiarem, które nie stanowią zagrożenia.
Creep score/CS
Liczba zabitych potworów wszelkiego rodzaju przez danego gracza.
Crit
Jest to skrót od Critical Strike, co oznacza uderzenie krytyczne. Atak tego rodzaju zadaje podwójne obrażenia, a jego częstotliwość możemy zwiększyć przez zakup odpowiednich przedmiotów.
Crowd Control/CC
Określenie czempionów, którzy są w stanie wpływać na mobilność wrogich bohaterów i mobów. CC przejawia się w różnej formie ogłuszeń, spowolnień i innych sposób na spowolnienie wroga.
DC
DC to skrót od słowa disconnect, czyli wyjścia z gry, najczęściej z powodów technicznych.
Death Timer
Ilość czasu, jakiej potrzeba do respawnu danego czempiona po tym, gdy został zabity.
Dive
Pogoń za określonym wrogiem (najczęściej czempionem z niskim poziomem życia) aż w rejony, które są niebezpieczne (najczęściej w okolice wieży).
Dodge
Unik.
DoT
Damage over Time, czyli określenie wszelkich ataków, które zadają obrażenia w dłuższym czasie.
Double buff
Określenie na gracza, który posiada w jednej chwili zarówno blue buff, jak i red buff.
DPS
Skrót od Damage per second, co tłumaczymy jako obrażenia na sekundę. W skrócie: ilość obrażeń, jakie zadaje czempion w ciągu jednej sekundy.
Drake/Dragon
Potężny neutralny stwór, którego zabicie wiąże się z licznymi efektami i bonusami dla całej drużyny.
Dragon Soul
Zabicie czterech Drake’ów daje dostęp do Dragon Soul, szeregu potężnych bonusów, które pozostają aktywne do końca rozgrywki.
Early game/laning phase
Pierwszy kwadrans rozgrywki, gry wszystkie aleje (Top, Mid i Bot) są skupione na zabijaniu neutralnych wrogów i ścieraniu się z czempionami strzeżacymi tych samych alei po stronie wroga. Early game przechodzi w mid game, gdy wieżyczki zostają zniszczone.
Elder Drake/Elder Dragon
Potężniejsza wersja Drake’a, która pojawia się na mapie po 35 minutach (5 minut po zabiciu ostatniego smoka). Jego zabicie wiąże się z uzyskaniem dostępu do Aspektu Smoka, bardzo potężnego buffa.
ELO
Dawny system rankingowy w grze, który obecnie został zastąpiony dywizjami. Opierał się na ilości zdobywanych punktów (im więcej, tym lepiej), obecnie jednak uległ zastąpieniu. W grze możesz spotkać się z określeniami low ELO i high ELO, które ogólnie przyporządkowują graczy według umiejętności (low ELO: od Żelaza do Platyny, high ELO: od Diamentu do Pretendenta).
ELO hell
Długotrwałe utkwienie w danej dywizji, bez sposobności na awans.
EZ
Skrót od słowa easy – pisane by podkreślić dominację i oznajmić przeciwnikowi, że zwycięstwo było łatwe.
Face check/facechecking
Wejście wszędzie tam, gdzie nie masz wizji – face check traktowany jest jako bardzo zła i ryzykowna taktyka.
Farm/farming
Zabijanie creepów w celu uzyskania złota i doświadczenia.
FB
First Blood, czyli pierwsze zabójstwo wrogiego czempiona w grze.
Fed
Określenie czempiona, który zgromadził ogromną ilość złota, zabitych creepów, poziomów, doświadczenia etc., stając się przy tym znacznie potężniejszym niż wroga drużyna.
Flank/flankowanie
Termin zaczerpnięty z wojskowości, który oznacza atak od strony, której wróg się nie spodziewa. Flank można uskutecznić samemu, lub w grupie, okrążając główną linię frontu i uderzając od boku lub z tyłu. Głównym celem podczas ataku z flanki są czempioni z backline’u.
Flash
Zaklęcie, które umożliwia czempionowi przeniesienie się na krótkim dystansie.
Focus
Skupienie ataków w celu szybkiej eliminacji, najczęściej czempiona.
Freeze
Zarządzanie falami nacierających mobów przez utrzymanie ich w wybranym przez nas miejscu.
Frontline
Główna linia starcia, gdzie walczą ze sobą czempioni na bliskim dystansie.
Gank
Zasadzka na niczego niespodziewającego się czempiona. Gank najczęściej odbywa się z przewagą po stronie atakującego, który wykorzystuje to, że ofiara jest nieświadoma. Udany gank nie zawsze może wiązać się z eliminacją czempiona – zużycie czaru przywoływacza przez ofiarę jest traktowane również jako sukces.
GG
Dobra gra – zazwyczaj pojawia się na końcu rozgrywki w celu jej podsumowania
GGWP
Good game, well played, czyli pochwała dla przeciwnika.
Ghosting
Oglądanie rozgrywki gracza, przeciwko któremu gramy. Może odbywać się np. wtedy, gry ten streamuje swoje poczynania w sieci. Metoda ta traktowana jest jako oszustwo, gdyż daje ona ogromną przewagę – osoba uskuteczniająca ghosting wie wszystko o poczynaniach wrogiej drużyny.
GJ
Good job, czyli dobra robota.
GL
Good luck, co tłumaczy się jako powodzenia.
Glass cannon
W wolnym tłumaczeniu oznacza szklane działo, czyli określenie każdego czempiona, który zadaje ogromne obrażenia kosztem bycia celem łatwym do eliminacji.
Hard CC
Rodzaj CC, który uniemożliwia poruszanie się.
Hard leash
Wsparcie junglera w celu zabezpieczenia red buffa lub blue buffa na wczesnym etapie rozgrywki.
Harass
Oznacza ciągłe nękanie wrogiego czempiona, nie dając mu okazji na wyprowadzenie kontrataku.
IE
Skrót od Infinity Edge (Ostrze Nieskończoności), jednego z przedmiotów w grze.
Inhib
Skrót od inhibitor, czyli określenia struktury, która blokuje pojawianie się superstworów należących do wrogiej drużyny. Obie drużyny posiadają po trzy inhibitory, które odpowiadają trzem alejom na mapie.
Inner
Wewnętrzne wieże strażnicze
Instakill/instagib
Natychmiastowa lub bardzo szybka eliminacja wrogiego czempiona.
Int/inting
Określenie na celowe granie w zły sposób – poświęcanie swojej postaci tak, że staje się to oczywiste.
Invade
Atak na dżunglę wroga
Jungler
Określenie rodzaju czempiona, którego zadaniem jest działanie w dżungli. Wśród nich wymieniamy m.in. oczyszczanie neutralnych obozowisk w dżungli, gankowanie linii, wspomaganie drużyny w zadaniach oraz osłabianie wież. Jungler jest niekiedy określany mianem „leśnika” ale to raczej rzadki przypadek.
Kite
Atakowanie wrogiego czempiona wraz ze stopniowym wycofywaniem się, co sprawia, że ten nie może zadać nam obrażeń. Dobry kite wykorzystuje CC lub zwiększenie mobilność, nieustannie nękając wroga na dystans.
KS (kill steal)
Zadanie ostatniego ciosu, który zabija wrogiego czempiona lub moba – w ten sposób złoto trafia do kieszeni osoby, która posłużyła się KS’em. Kill steal może być celowy ale podczas rozgrywki najczęściej ma miejsce przez przypadek.
KS (kill secure)
Niekiedy sytuacja może sprawić, że będziesz zmuszony do zadania ostatniego ciosu. W celu upewnienia się, że eliminacja zakończy się sukcesem, zadajesz ostatni cios, wtedy gdy osoba, której należy się cel nie jest w stanie ostatecznie go wyeliminować.
Lane
Lane czyli aleja – główna mapa Summoner’s Rift jest podzielona na trzy aleje: TOP lane, MID lane i BOT lane. Są to kolejno: górna aleja, środkowa aleja i dolna aleja – to właśnie tymi drogami wrogie mobki podróżują z jednego krańca mapu (punktu spawnu) do drugiego (wrogiego Nexusa).
Lane swap
Polega na zmianie alei między czempionami.
Laner
Osoba, która gra na danej alei.
Last-hit
Ostatnie uderzenie, które zabija wrogą jednostkę. Zadająca je osoba otrzymuje złoto za eliminację.
Late game
Określenie końcowej fazy rozgrywki, która zazwyczaj zaczyna się po 30 minutach. Late game to czas, gdy czempioni dysponują większością przedmiotów i pełnią potencjału.
Leash
Pomoc zapewniana junglerowi w celu ukończenia pierwszego czyszczenia dżungli szybciej. Najczęściej polega na atakowaniu obozowisk neutralnych potworów i zmiękczaniu ich siły – tak naruszone miejsca są łatwiejsze dla junglera do pokonania.
Main
Określenie bohatera, którym dany gracz gra najczęściej lub głównej roli jaką odgrywa na mapie.
Marksman
Czempion, który zadaje obrażenia dystansowe.
Melee
Atak wręcz.
Meta
Określenie najsilniejszego bohatera/buildu dostępnego w grze.
MiA
Skrót od Missed in Action, określenia, które stosuje się do wrogiego czempiona, którego nie ma na linii. Warunkiem użycia jest to, że miejsce jego przebywania pozostaje nieznane.
Mid game
Określenie części danej rozgrywki, która następuje między 15 a 30 minutą. Rozpoczyna się, gdy wieże ulegają zniszczeniu a gracze opuszczają swoje aleje i zaczynają szukać starć na mapie.
Mid laner
Gracz, który jest odpowiedzialny za środkową aleję na mapie. Zazwyczaj zadanie to wymaga wiele umiejętności, ponieważ w centrum mapy dzieje się naprawdę dużo.
Minion/mob
Określenie NPC-ów sterowanych przez AI, którzy pojawiają się w każdej z dwóch baz.
Nexus
Dużych rozmiarów budynek w każdej z baz – głównym zadaniem w grze jest zniszczenie wrogiego Nexusa i uniemożliwienie tego zadania drużynie przeciwnej.
Nerf
Osłabienie danego czempiona podczas gry (np. umiejętnością) lub w wyniku patcha, który zmienia jego statystki. Nerfy nie muszą dotyczyć jedynie czempionów, mogąc się sprowadzać do wielu innych kwestii.
Newbie
Określenie niedoświadczonego gracza, którego poczynania na mapie są chaotyczne i nieskuteczne.
Noob
Słaby gracz, który nie rozwija swoich umiejętności – pejoratywne określenie.
Nuke
Umiejętność, która zadaje ogromne obrażenia.
OMW
On My Way, co oznacza „nadchodzę/przybywam”.
One shot
Zabicie przeciwnego czempiona jednym strzałem – np. za sprawą potężnej umiejętności. Określenie to również odnosi się do eliminacji w bardzo krótkim czasie.
OOM
Akronim od Out of Mana – brak many.
OP
Akronim od słowa overpowered, które stosuje się w kontekście zbyt mocnych czempionów, wrogów lub przedmiotów. Najczęściej sugeruje, że dana mechanika jest popsuta i wymaga nerfa.
Open Mid
Wyraża chęć poddanie się drużyny na wczesnym etapie rozgrywki, gdy jednak na klasyczną formę poddania meczu jest za wcześnie. W związku z tym, poddająca się drużyna otwiera drogę przez środek na swój Nexus, w celu jego jak najszybszego zniszczenia.
Overextending
Przebywanie lub nacieranie zbyt głęboko we wrogie terytorium bez wsparcia. Najczęściej kończy się naszym zgonem, przez brak pomocy – przejaw działania na własną rękę.
Overstay
Zbyt długie przebywanie na swojej linii.
Pathing
Ścieżka jaką obiera gracz na mapie. Zazwyczaj termin ten dotyczy Junglera i jego ruchu w trakcie czyszczenia obozowisk w dżungli.
PBE
PBE czyli Public Beta Environment jest rodzajem serwera testowego, gdzie każdy chętny może testować wszelkie nowości, zanim zostaną one wprowadzone do oficjalnej rozgrywki.
Peel
Ustawienie na mapie oraz użycie wszelkich zdolności w celu osłony sojuszniczego czempiona przed atakiem wroga.
Permastun
Użycie crowd control do takiego stopnia, że sprawia to wrażenie, iż czempion nie jest w stanie się poruszać lub działać w jakikolwiek inny sposób przez długi czas.
Pick
Zabicie jednego czempiona drużyny przez grupę czempionów z wrogiego zespołu.
Pick/bans
Ma to miejsce przed rozpoczęciem rozgrywki w fazie wyboru czempionów. Każda z drużyn wybiera pięciu (pick) i usuwa kolejnych pięciu czempionów z możliwości wyboru (ban).
Ping
Sygnalizowanie danego zdarzenia na mapie.
Poke
Atakowanie wrogich czempionów za pomocą długodystansowych umiejętności.
Pot/Potiony
Wszelkie mikstury, których wypicie daje określone efekty.
Powerspike
Moment, w którym dany czempion osiąga swoją największą potęgę, dzięki zgromadzonemu doświadczeniu, przedmiotom etc.
Push
Szybkie posuwanie się naprzód na danej alei.
Proc
Aktywowanie warunków lub efektu danego przedmiotu, umiejętności etc.
Proxy
Farmienie minionów wroga za linią wież należących do przeciwnej drużyny.
Rage
Gniew wynikający z niepowodzeń w trakcie rozgrywki, który jest sygnalizowany np. poprzez czat.
Ragequit
Opuszczenie rozgrywki z powodu niepowodzeń.
Ranged
Wszelkie ataki dystansowe.
Ranked
Gra rankingowa, której wynik ma przełożenie na naszą rangę.
Recall
Zdolność, którą posiada każdy czempion – daje ona możliwość teleportacji do fontanny w bazie. Aktywowanie jej wymaga 8 sekund, jednak czas ten może zostać skrócony przy pomocy buffów.
Rift Herald
Potwór, który pojawia się na mapie w leżu Barona Nashora w ósmej minucie rozgrywki. Pokonany, daje drużynie buffa, który umożliwia spawn Herolda walczącego dla naszej drużyny. Herold będzie atakował wieże oraz miniony, jednak nie zaatakuje wrogich czempionów.
Riot/Riot Games
Studio odpowiedzialne za stworzenie gry MOBA o której jest tu mowa. Riot zajmuje się również rozwojem League of Legends.
Roam
Wszelkie zejście z naszej linii, niezależnie od powodów (chęć pomocy sojusznikowi lub zbieranie złota na mobach).
QSS
Skrót od Quicksilver Sash (przedmiotu znanego jako Rtęciowa Szarfa).
Quickcast
Bind umiejętności do danego klawisza, który ułatwia jej szybkie aktywowanie.
Red Buff
Wzmocnienie znane jako Herb Żaru.
Salt/salty
Określenie na kogoś kto przesadnie żali się i narzeka na rozgrywkę. Nawiązanie do słonych łez.
Scaling
Scaling to stopniowe stawanie się potężniejszym przez każdego z czempionów w trakcie trwania rozgrywki. Każdy z czempionów ma inne skalowanie, przez co jedni potrafią je osiągnąć szybciej niż inni. Różnią się również tym, co umożliwia im całą procedurę: jedni mogą rozwijać się przez zdobywanie doświadczenia, inni dzięki przedmiotom.
Shotcaller
Gracza, który dowodzi drużyną, wydaje polecenia i podpowiada co robić.
Siege
Atakowanie wieży należącej do przeciwnej drużyny.
Single target
Każda umiejętność lub efekt, które dotyczą pojedynczego celu.
Skill matchup
Określenie zestawienia czempionów, w którym nie ma realnej przewagi po jakiejkolwiek ze stron. W tym przypadku, rozgrywka opiera się na czystych umiejętnościach i to one decydują o zwycięstwie.
Skillshot
Każda umiejętność lub atak dystansowy, które wymagają wycelowania i bezpośredniego trafienia we wroga (uderzenie nie jest gwarantowane i musi być odpowiednio nakierowane).
Smartcast
Dana umiejętność, która po przypisaniu do danego klawisza i wciśnięciu go, wyświetla zasięg i kierunek oddziaływania. Po puszczeniu klawisza następuje wykonanie ataku.
Smurf
Określenie na osobę, która tworzy nowe konto po to, by grać w niższej dywizji niż jego prawdziwe umiejętności.
Snipe
Eliminacja wroga z dużej odległości.
Solo lane
Bycie jedynym czempionem na danej alei.
Splitpush
Nacieranie na więcej niż jedną aleję w tym samym czasie.
Squishy
Określenie czempiona, którego łatwo zabić – najczęściej przez niską wartość punktów zdrowia lub brak zdolności defensywnych. Squishy to przeciwieństwo Tanka.
SS
Inna wersja Missed in Action, bardziej popularna w regionie europejskim.
Summs
Skrót od zaklęcia przywoływacza (summoner spell).
Super Minion
Ulepszona wersja minionów, która pojawia się na mapie, gdy inhibitor wroga ulega zniszczeniu.
Support
Rola gracza, którego zadaniem jest wsparcie drużyny. Przejawia się to na różnych polach, np. przez wspieranie Junglera, przekazywanie całego złota innym graczom etc.
Tank/tanky
Każda klasa postaci, która może pochłonąć bardzo duże ilości obrażeń. Czempion, którego trudno zabić, czy to ze względu na dużą ilość punktów zdrowia, umiejętności etc. Jego zadaniem jest walka na pierwszej linii i pochłanianie obrażeń.
Throw
Oddanie przewagi w zamierzony sposób.
Top laner
Czempion, który strzeże górnej alei.
Toxic
„Toksyczny” gracz, którego zachowanie psuje rozgrywkę.
TP
Skrótowiec od Teleport.
Turret/tower
Wieża, czyli każda struktura, która broni drogi do Nexusa i atakuje miniony oraz czempionów drużyny przeciwnej.
Ult/ultimate
Potężna umiejętność każdego czempiona, której użycie może odmienić losy starcia. Staje się aktywna po osiągnięciu szóstego poziomu.
Ward
Przedmioty, które po postawieniu dają wizję na określonym obszarze.
Wave management
Technika, której celem jest odpowiednie sterowanie falami nacierających minionów. Opiera się na nacieraniu na nie lub strategicznym pozwalaniu na wejście w głąb swojego obszaru.
Wombo combo
Użycie potężnych umiejętności (najczęściej ultimate) przez kilku członków tej samej drużyny na małym obszarze.
Zoning
Działania, które mają na celu wypchnięcie wrogich czempionów z określonych celów, by uniemożliwić im gromadzenie złota i doświadczenia. Zoning to również blokowanie dostępu do danych celów lub opóźnienie wroga w staraniach dotarcia do nich.
Sprawdź też: League of Legends – podstawowe informacje, czempioni, odbiór gry
Terminologia LoL to bardzo rozbudowana część rozgrywki – posiadanie odpowiedniej wiedzy jest niezbędne, gdyż komunikacja jest kluczem do sukcesu. Jeżeli uważasz, że zapomnieliśmy o ważnym terminie, który powinien się tu znaleźć – daj nam znać w komentarzach!