karta graficzna geforce rtx 3090

Technologia

04.05.2022 09:04

DLSS — co to jest? Czy dzięki DLSS gry wyglądają lepiej i działają płynniej?

Gry Komputery Nauka
50
1
2
3 lata temu
DLSS — co to jest? Czy dzięki DLSS gry wyglądają lepiej i działają płynniej?
50
1
2
50
1

DLSS to technologia, która zmienia zasady gry na rynku kart graficznych. Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji gracze mogą wejść na nowy poziom rozgrywki. Wyjaśniamy, czym jest DLSS i jaka moc drzemie w kartach NVIDIA GeForce RTX.

W momencie premiery karty graficzne NVIDIA GeForce RTX reklamowano przede wszystkim dwiema nowymi w grach technologiami: DLSS i ray tracingiem. O tym drugim piszemy w osobnym materiale, tutaj natomiast przyjrzymy się, jakie bajery ukryto pod nazwą Deep Learning Super Sampling. Odpowiemy też na kluczowe pytanie – czy dla DLSS warto kupić kartę graficzną z rodziny GeForce RTX (np. RTX 4090)?

Co to jest DLSS i jak działa?

Deep Learning Super Sampling, czyli w skrócie DLSS, wykorzystuje metodę głębokiego uczenia maszynowego (deep learning) do zwiększania liczby generowanych klatek na sekundę w grach. Obecna generacja DLSS jest już kolejną ulepszoną odsłoną tej technologii. Każda aktualizacja poprawia płynność rozgrywki bez wyraźnej utraty na jakości obrazu, która była według niektórych bolączką premierowego wydania DLSS.

Szukasz GeForce RTX 4090? Mamy już pierwsze egzemplarze! Sprawdź: 

Działanie technologii możliwe jest dzięki dodatkowym rdzeniom Tensor, które są obecne w kartach NVIDIA GeForce RTX. Korzystają one z zaawansowanego skalowania opartego na sztucznej inteligencji, aby zapewnić jakość obrazu porównywalną do rozdzielczości natywnej (czasami nawet wyższej!), renderując tradycyjnym sposobem tylko ułamek liczby pikseli. 

To właśnie rdzenie Tensor umożliwiają bardzo szybkie generowanie przeskalowanych klatek. Aby było to możliwe, potrzebna jest sztuczna inteligencja (AI), która na serwerach NVIDII analizuje zrzuty ekranów z tysięcy gier. Tym samym uczy się skalować obrazy wygenerowane w 16K do mniejszych rozdzielczości. Efekt tego działania jest porównywany z oryginałem i dzięki deep learningowi AI coraz lepiej radzi sobie ze swoim zadaniem. Gotowe modele przygotowane przez sztuczną inteligencję trafiają do sterownika karty graficznej.

Praca takiej sieci wymaga bardzo wielu obliczeń w krótkim czasie (chcemy mieć przecież jak najwięcej klatek na sekundę!), z czym radzą sobie idealnie właśnie wspomniane już rdzenie Tensor. Podobnie jak rdzenie RT są wyspecjalizowane w kalkulacjach związanych z ray tracingiem, tak rdzenie Tensor są w całości poświęcone jednemu zadaniu – dzięki temu, mimo ich niewielkiej ilości na karcie graficznej, realizują one swój cel lepiej niż tysiące rdzeni CUDA. Rezultatem jest właśnie zwiększenie szczegółowości obrazu przy jednoczesnym zachowaniu odpowiedniej płynności rozgrywki.

Sprawdź też: NVIDIA Reflex – co to jest i jak działa? Jak zmniejszyć opóźnienia w grach?

DLSS — to nie jest kolejny chwyt marketingowy

Poprawa jakości wyświetlanego obrazu kojarzyć może się z upscalingiem (skalowaniem obrazu o niższej rozdzielczości do wyższej). Czy DLSS jest więc wyłącznie wdzięczną marketingową nazwą dla znanej od lat technologii? Niezupełnie.

Istotnie, podobnie jak upscaling, DLSS 2.0 (i w późniejszych wersjach) poprawia jakość obrazu. Jednak w przeciwieństwie do tradycyjnie pojmowanego upscalingu nie podbija jedynie samej rozdzielczości poprzez wypełnienie pikselami pustych miejsc na ekranie, tak by dopasować wyświetlany obraz do wyższej rozdzielczości. Sekretem technologii DLSS jest wspomniane głębokie uczenie maszynowe. 

Deep learning pozwala technologii DLSS wydobyć 64 próbki na piksel z jednej próbki klatki źródłowej. W efekcie umożliwia to wydedukowanie, które kształty i krawędzie powinny zostać poprawione, a które nie. Mając informacje o wektorze ruchu, DLSS może optymalizować kolejne klatki, przewidując, co pojawi się zaraz na ekranie. Co ważne, uczenie sieci na serwerach NVIDII trwa bez przerwy i ciągle się ona rozwija, dzięki czemu sztuczna inteligencja wykonuje przeznaczone jej zadanie coraz lepiej, a z kolejnymi wersjami DLSS może poprawiać płynność i jakość obrazu nawet w starszych grach.

DLSS jest więc nie tyle upscalingiem samym w sobie, ile technologią, która go wykorzystuje. Innymi słowy, DLSS 2.0 (i późniejsze) jest kompleksowym rozwiązaniem poprawiającym wrażenia z rozgrywki. A efekty jego działania widać gołym okiem. 

Sprawdź też: NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti – jak prezentuje się nowy flagowiec od Zielonych?

Wzrost wydajności w grach dzięki DLSS

Deep Learning Super Sampling umożliwia wybór jednego z kilku trybów. Zależnie od tego, na który z nich zdecyduje się gracz, wzrost wydajności może się nieco różnić. Tryby te zwykle dzielą się na Jakość (Quality), Wydajność (Performance) lub Zbalansowany (Balanced). Na efekt wpływ ma również model karty graficznej i liczba rdzeni Tensor, w które go wyposażono.

Jak wskazuje sama nazwa, pierwszy z trybów poprawia jakość wyświetlanego obrazu, zapewniając płynność nieco niższą niż w przypadku trybu Performance. Większa wydajność, jaką oferuje ten drugi, możliwa jest jednak zwykle przy minimalnym obniżeniu jakości obrazu. Kompromisem między tymi dwoma rozwiązaniami jest Balanced. Warto pamiętać, że nie wszystkie gry obsługujące DLSS obsługują też wszystkie tryby, których może być zresztą więcej – tutaj piłka jest zwykle po stronie twórców.

GeForce RTX 3050 Inno3d
Ray tracing to nie jedyny as w rękawie NVIDII i kart graficznych GeForce RTX

Jedną z takich gier jest np. Death Stranding, w której do wyboru gracz ma tylko tryby Quality i Performance. Pokaz ilustrujący moc drzemiącą w DLSS można zobaczyć na filmach przygotowanych zarówno przez graczy, jak i samą firmę NVIDIA. Widać na nich różnice między wyglądem oraz szybkością działania gier na karcie graficznej z włączoną technologią DLSS i bez niej.

Piorunujące efekty zastosowania rdzeni Tensor zobaczą już posiadacze GeForce RTX 2060. Jedną z widocznych różnic po włączeniu DLSS jest liczba generowanych w ciągu sekundy klatek (FPS). W trybie Quality liczba FPS potrafi być dwukrotnie wyższa, niż gdy DLSS jest wyłączony. Posiadacze nowszych kart graficznych mogą doświadczyć jeszcze większego skoku płynności. Zależnie od modelu karty, wybranego trybu i gry możliwe jest osiągnięcie piorunującego wyniku, który zadowoli nawet posiadaczy monitorów o wysokich wartościach odświeżania (powyżej 120 Hz).

Sprawdź też: Porównanie kart graficznych GeForce RTX 3000 vs. RTX 4000

Czy DLSS poprawia grafikę?

Technologia Deep Learning Super Sampling została stworzona przede wszystkim do poprawy wydajności w grach. Wersja 2.0 wniosła jednak również poprawę odwzorowania detali graficznych

Przykładem mogą być Death Stranding i Wolfenstein: Youngblood. Rozległe lokacje z niewielką ilością szczegółów, jakich wiele w Death Stranding, powodują, że niedociągnięcia łatwiej dostrzec. Dzięki wykorzystaniu technologii DLSS lepiej widoczne są krawędzie obiektów oraz detale, takie jak znajdujące się w oddali przedmioty czy napisy na ścianach lub ekwipunku postaci. Wolfenstein: Youngblood jest z kolei dowodem na to, że także mniejsze przestrzenie wypełnione obiektami mogą zyskać na szczegółowości dzięki DLSS.

DLSS zastępuje również starsze techniki wygładzania krawędzi, takie jak TAA. Nie są one doskonałe, gdyż często zmuszają graczy do wyboru między naprawdę źle wyglądającym, poszarpanym obrazem bez antyaliasingu, a skorzystaniem z wbudowanego TAA, który z kolei potrafi obniżyć ostrość obrazu. Zastąpienie TAA przez DLSS powoduje uzyskanie lepszej jakości obrazu i jeszcze większej ilości klatek.

Jakie karty graficzne obsługują DLSS?

Deep Learning Super Sampling jest autorską technologią firmy NVIDIA. W związku z tym z jej dobrodziejstw mogą skorzystać jedynie posiadacze kart tego producenta. Są to karty GeForce RTX z serii 20 i 30. Zapewne także kolejne generacje produktów NVIDII (czyli karty graficzne GeForce RTX 4000) będą kompatybilne z DLSS, trudno bowiem wyobrazić sobie, aby porzucono rozwiązania przynoszące graczom takie korzyści. 

Sprawdź też: NVIDIA Broadcast i NVENC – streamuj jak profesjonalista!

GeForce RTX z serii 20 z DLSS:

  • GeForce RTX 2060,
  • GeForce RTX 2060 Super,
  • GeForce RTX 2070,
  • GeForce RTX 2070 Super,
  • GeForce RTX 2080,
  • GeForce RTX 2080 Ti.

GeForce RTX z serii 30 z DLSS:

  • GeForce RTX 3050,
  • GeForce RTX 3060,
  • GeForce RTX 3060 Ti,
  • GeForce RTX 3070,
  • GeForce RTX 3070 Ti,
  • GeForce RTX 3080,
  • GeForce RTX 3080 Ti,
  • GeForce RTX 3090.

Wkrótce na rynku zadebiutuje kolejna generacja kart graficznych NVIDIA, do której zaliczymy m.in. modele GeForce RTX 4090, RTX 4080, RTX 4070 i RTX 4060. Nie ma wątpliwości co do tego, że również one obsłużą technologie DLSS i ray tracing.

Sprawdź też: Sterowniki NVIDIA Game Ready i Studio – dwa oblicza tej samej karty graficznej

Najlepsze gry z DLSS

Technologia DLSS od firmy NVIDIA znajduje zastosowanie w coraz większej liczbie gier. Poza wspomnianymi już Death Stranding i Wolfenstein: Youngblood DLSS obsługuje ponad 150 innych gier, wśród których są między innymi:

  • Alan Wake Remastered,
  • Baldur’s Gate 3,
  • Battlefield 2042,
  • Battlefield V,
  • Call of Duty: Black Ops Cold War,
  • Call of Duty: Modern Warfare,
  • Call of Duty: Vanguard,
  • Call of Duty: Warzone,
  • Control,
  • Crysis Remastered,
  • Cyberpunk 2077,
  • Doom Eternal,
  • Dying Light 2,
  • Fortnite,
  • Forza Horizon 5,
  • God of War,
  • Marvel’s Guardians of the Galaxy,
  • MechWarrior 5: Mercenaries,
  • Medium,
  • Metro Exodus,
  • Minecraft,
  • Mount & Blade II: Bannerlord,
  • Red Dead Redemption 2,
  • Shadow of the Tomb Raider Definitive Edition,
  • Tom Clancy’s Rainbow Six Siege,
  • Watchdogs: Legion.

Lista tytułów kompatybilnych z DLSS stale się powiększa. Zdarza się, że gra pierwotnie nieobsługująca technologii głębokiego uczenia otrzymuje stosowną aktualizację już po premierze. Przykładem takiej gry jest Marvel’s Avengers. Produkcja Square Enix otrzymała wsparcie dla DLSS 2.0 półtora miesiąca po premierze. Niewykluczone jest więc, że liczba gier z możliwością włączenia DLSS powiększy się nie tylko o nowe gry, ale również o tytuły, które weszły na rynek już jakiś czas temu.

Czy dla DLSS warto kupić kartę graficzną GeForce RTX?

Karta graficzna obsługująca DLSS to dobry wybór dla każdego gracza. Z zalet tej technologii skorzystać mogą zarówno posiadacze słabszych, jak i mocniejszych komputerów. W słabszy sprzęt DLSS może tchnąć nowe życie, pozwalając na granie z satysfakcjonującą wydajnością. 

Właściciele mocnych komputerów mogą dzięki DLSS wznieść swoją rozgrywkę na nowy poziom, zyskując jej płynność niedostępną dla większości graczy. Głębokie uczenie to, obok technologii takich jak ray tracing, jedno z największych osiągnięć NVIDII w ostatnich latach. Dzięki zaawansowanym rozwiązaniom gry stają się płynniejsze i po prostu ładniejsze. Bez wątpienia DLSS jest mocną kartą przetargową i twardym orzechem do zgryzienia dla konkurencji.

Sprawdź też: NVIDIA Studio – platforma dla kreatywnych twórców

50
1

Podziel się:

Komentarze (2)

Dla odmiany DLSS w Cyberpunk działa świetnie. Mam rtx 3070 i wąskim gardłem jest mój 10 letni procesor i7 3770K. Z Ray tracing na ultra mam stabilne 30 FPS, bez DLSS na ogół było ok. 20-28 FPS.

Może ta technologia i ma przyszłość ale jak na razie w większości tytułów, a gram dużo i znam dużo gier, ta technologia jest źle zaimplementowana. Np teraz gram w Rise of the Tomb Raider i na ustawieniach graficznych na ULTRA bez DLSS mam 90 klatek na RTX 2060 a z włączonym DLSS na JAKOŚĆ mam 117 klatek i tu pozytywy się kończą ponieważ gra wygląda jak by była rozmazana, po prostu lepiej… dużo lepiej i wyraźniej ten tytuł wygląda gdy DLSS jest wyłączony. Jestem graczem który 3 godziny spędza w opcjach graficznych zanim zacznie grać i wiem co mówię. W tego Tomb Raider’a będę grał w 90 klatkach z wyłączonym DLSS.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *