Co wyróżnia Epic Games na tle innych deweloperów? Fenomenalny silnik ich gier – Unreal Engine! Każda z jego wersji zaskakiwała odbiorców swoją wysoką jakością. Czy działający we wczesnym dostępie Unreal Engine 5 także sprawi niespodziankę?
Unreal Engine – do czego służy? Najważniejsze informacje
Unreal Engine to autorski program Tima Sweeneya, założyciela Epic Games. Pojęcie „silnik gry” tak naprawdę oznacza zestaw narzędzi pozwalający twórcom gier na wygodniejszą pracę. Oprogramowanie jest w stanie przede wszystkim renderować grafikę (2D i 3D), tworzyć silniki fizyczne, skrypty audio czy programować sztuczną inteligencję. Największą zaletą Unreal Engine jest język, w którym został napisany. Program został stworzony przy użyciu C++ dzięki czemu można go w prosty sposób przekonwertować na różne platformy.
Dzięki temu sprawdza się doskonale nie tylko w branży gier wideo. Epic od jakiegoś czasu współpracuje z producentami dwóch topowych amerykańskich seriali: The Mandalorian i Westworld. Co więcej, od 2020 dzięki Unreal Engine powstało 45 filmów krótkometrażowych i animacji. Dodatkowo portal Deadline Holywood zapowiedział, że silnik od Epic zostanie wykorzystany do produkcji filmu Gilgamesh od studia Hook Up.
Sprawdź też: UNREAL ENGINE 5: możliwości i wyzwania gier przyszłości – sprawdź na moreleTV
Unreal Engine – historia silnika
Początki Unreal Engine datowane są na rok 1995. Tim Sweeney rozpoczął pisanie programu zaraz po wydaniu swoich pierwszych dwóch gier – ZZT i Jill of The Jungle. Według niektórych źródeł pierwszy kod Unreal Engine był w 90% stworzony przez założyciela Epic Games. Silnik oficjalnie zadebiutował w 1998 r. razem z premierą strzelanki Unreal, jednak dostęp do technologii opracowanej przez Sweeneya już w 1996 otrzymały MicroProse i Legend Entertainment. Dzięki wczesnemu licencjonowaniu oprogramowania Epic był w stanie zebrać środki potrzebne do dalszego rozwoju.
Zdecydowanie najpopularniejszym silnikiem od Epic Games jest Unreal Engine 4. Podczas premiery „czwórka” zaprezentowała niespotykaną dotąd liczbę narzędzi. Co więcej, każde z nich było stosunkowo proste w obsłudze, co przekonało do siebie wielu twórców. Jednym z nich jest Marc Janas, który był odpowiedzialny za design takich gier jak DOOM 3, Crucible, czy dodatek do Battlefield 4 o nazwie Dragon’s Teeth. Projektant stwierdził, że Unreal Engine 4 jest najbardziej przyjaznym silnikiem dla twórców, z jakim miał do czynienia przez 10 lat swojej działalności w branży. Kolejnym atutem UE4 jest zaawansowany system Blueprint, pozwalający w szybkim tempie rozwijać mechanizmy gry bez użycia kodu. Przez swoje wygodne w użytku narzędzia Unreal Engine 4 zdeklasował swoją największą konkurencję – CryEngine tworzony przez Crytek.
Razem z Unreal Engine 4 zmieniły się zasady licencjonowania produktu Epic Games. Od tamtej pory miesięczna subskrypcja programu kosztowała 19.99$ plus 5% zysku każdej stworzonej na nim gry. Nowa marża nie przeszkodziła jednak twórcom w korzystaniu z produktu Epic Games.
Jakie gry powstały przez UE – znane tytuły
W 2002 za sprawą America’s Army zadebiutował Unreal Engine 2. Co ciekawe, produkcją tego tytułu zarządzała sama tytułowa armia USA. Gra była darmowym on-line shooterem, mającym na celu ułatwienie rekrutacji nowych żołnierzy. W America’s Army stawiano przede wszystkim na realizm, czasem nawet do przesady. W jakiej innej grze za zastrzelenie członka własnej armii gracz jest zmuszany do odbycia kary w wirtualnym więzieniu? Tytuł został dość ciepło przyjęty przez krytyków, jednak nie ma jak się równać z wieloma innymi perełkami stworzonymi na Unreal Engine 2. Do najlepszych produkcji opartych na tym silniku należą: BioShock 1 i 2, gry sygnowane nazwiskiem Toma Clancy’ego (Splinter Cell, Ghost Recon, Rainbow Six) oraz seria Brothers in Arms. Niestety w tym miejscu należy także wspomnieć o jednym z największych niewypałów w branży growej: Duke Nukem Forever. Wyczekiwana przez fanów kontynuacja, która finalnie dobiła serię, także powstała przy użyciu UE2.
Trzecia wersja wprowadziła ogromne zmiany w sposobie programowania oświetlenia w grach. W odróżnieniu od swojego poprzednika silnik Epic Games został zaprojektowany do wykorzystania pełnego potencjału shaderów. Wszystkie światła i cienie były przypisywane do poszczególnych pikseli, nadając grom całkiem nowe poczucie realizmu. Jako pierwszą grę korzystającą z tej technologii uznaje się wyprodukowane przez Epic Games Gears of War, które miało swoją premierę w 2006 roku. Grafika zastosowana w pierwszej części cyklu olśniła graczy, przez co Unreal Engine 3 z miejsca został okrzyknięty jednym z najlepszych silników. Na tym jednak nie koniec. Za sprawą UE3 na światło dzienne wyszły takie produkcje jak: dwie pierwsze części Borderlands, Dishonored, seria Mass Effect i wiele innych dobrze znanych tytułów.
Nowsze wersje silnika – jakie gry na nich powstały?
Do najważniejszych tytułów stworzonych na Unreal Engine 4 należą: Ark: Survival Evolved, PUBG, Star Wars Jedi: Fallen Order i… Fortnite. Najpopularniejszy battle royale świata zmusił Epic Games do wprowadzenia wielu zmian do swojego silnika. Większość z nich skupiała się na zoptymalizowaniu UE4 i przystosowaniu go do rozgrywek mieszczących aż setkę graczy. Na szczęście dla producentów fundamentalne elementy gameplayu (takie jak budowanie struktur, dobry silnik fizyczny i destrukcja otoczenia) działały bardzo dobrze już na podstawowej wersji silnika. Genialny pomysł na grę, świetny silnik i chęć do wprowadzania poprawek sprawiła, że Fortnite jest dzisiaj niepodważalnym królem gier battle royale.
Unreal Engine 5 to najnowsza odsłona silnika od Epic Game. Program działa obecnie w trybie wczesnego dostępu. Jak na razie żadna produkcja nie skorzystała z możliwości tego oprogramowania, jednak według niektórych newsów, ten stan może szybko ulec zmianie. Wielu popularnych leakerów twierdzi, że Fortnite może zostać przeniesiony na najnowszy silnik Epic Games. Co więcej, zapowiadany na 2022 S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl także powstaje w oparciu o UE. Niestety, wygląda na to, że aby rzeczywiście przetestować możliwości silnika, należy uzbroić się w cierpliwość.
Sprawdź też: Jakie gry na słaby PC? W co grać na starym sprzęcie?
Czy Unreal Engine jest darmowy?
W 2015 roku Epic Games ponownie zmieniło zasady licencjonowania swojego produktu. Tym razem Unreal Engine 4 trafił w ręce twórców za darmo! Firma Tima Sweeneya zaczynała pobierać swego rodzaju podatek w wysokości 5% dopiero w momencie, w którym gra oparta o UE 4 przekroczyła próg zysków w wysokości 3000$ na kwartał. Cennik ponownie uległ zmianie w maju 2020. Epic znów poszedł twórcom „na rękę”, pobierając wspomniany procent w momencie uzyskania przez grę zysku w wysokości jednego miliona dolarów.
Jak zacząć w Unreal Engine?
Aby pobrać silnik, należy udać się na stronę producenta. Jednak samo ściągnięcie programu nie sprawi, że z miejsca będziemy mogli tworzyć gry. Przystępne narzędzia zawarte w silniku Epic Games nie sprawiają, że pierwszy lepszy entuzjasta game-devu jest w stanie stworzyć przełomową produkcję. Przed rozpoczęciem zabawy z programem dobrze jest się zapoznać z poradnikami na oficjalnym kanale. Jest ich naprawdę sporo, jednak, aby w pełni zrozumieć działanie silnika, warto zobaczyć je wszystkie.
Unreal Engine od lat prezentuje naprawdę wysoki poziom. Udogodnienia zawarte w „czwórce” sprawiły, że z odpowiednim nastawieniem praktycznie każdy może nauczyć się tworzyć gry. Czy Unreal Engine 5 także będzie podążał ścieżką przystępną dla twórców? Tego dowiemy się już niebawem.