<\/span><\/h2>\n\n\n\nPierwszym filmem, w kt\u00f3rym Denis Villeneuve by\u0142 wspomniany jako re\u017cyser, by\u0142 telewizyjny film dokumentalny<\/strong> La course destination monde<\/em> z 1988 roku. Od tego momentu skupi\u0142 si\u0119 g\u0142\u00f3wnie na niskobud\u017cetowych produkcjach, kt\u00f3re zdobywa\u0142y liczne nagrody w swoich kategoriach.<\/strong><\/p>\n\n\n\nPrze\u0142omowym okaza\u0142 si\u0119 jego drugi film pe\u0142nometra\u017cowy – Maelstr\u00f6m<\/em>, kt\u00f3ry zosta\u0142 przez niego napisany i wyre\u017cyserowany. Jest to film z gatunku dramat\u00f3w psychologicznych, w kt\u00f3rym Villeneuve jasno pokaza\u0142, na czym w swoich opowie\u015bciach b\u0119dzie si\u0119 koncentrowa\u0142<\/strong>: na skomplikowanych postaciach, ich relacjach i dojrza\u0142ych motywach opowiadanych historii.<\/p>\n\n\n\nKolejne projekty, przy kt\u00f3rych pracowa\u0142<\/strong>, ugruntowa\u0142y jego pozycj\u0119 w kanadyjskim przemy\u015ble filmowym i pozwoli\u0142y na wybicie si\u0119 na scen\u0119 \u015bwiatow\u0105<\/strong>. Mia\u0142 okazj\u0119 pracowa\u0107 z gwiazdami jak Hugh Jackman<\/strong> (Labirynt<\/em>), Jake Gyllenhaal<\/strong> (Labirynt<\/em>, Wr\u00f3g<\/em>), Melanie Laurent<\/strong> (Wr\u00f3g<\/em>), Emily Blunt<\/strong> (Sicario<\/em>), Jon Bernthal<\/strong> (Sicario<\/em>), Benicio del Toro<\/strong> (Sicario<\/em>) czy Josh Brolin<\/strong> (Sicario<\/em>). Wszystkie te projekty trzyma\u0142y si\u0119 dobrze znanego obszaru dramatu czy krymina\u0142u i dopiero w projekcie z 2016 roku, Villeneuve mia\u0142 okazj\u0119 poruszy\u0107 tematy science-fiction.<\/p>\n\n\n\n<\/span>Nowy pocz\u0105tek (2016)<\/em><\/span><\/h2>\n\n\n\nFilm Nowy pocz\u0105tek <\/em>(Arrival<\/em>) by\u0142 pierwsz\u0105 wypraw\u0105 w gatunek fikcji naukowej. <\/strong>Jest to adaptacja opowiadania Historia twojego \u017cycia<\/em> autorstwa Teda Chianga, gdzie scenariusz napisany zosta\u0142 przez Erica Heiserera. W przeniesieniu tej z\u0142o\u017conej historii na ekran pomogli Amy Adams, Jeremy Renner<\/strong> oraz Forest Whitaker<\/strong>.<\/p>\n\n\n\nNa planie Nowego Pocz\u0105tku zawsze si\u0119 znajdzie chwila na dialog<\/figcaption><\/figure>\n\n\n\nFilm si\u0119 skupia na wysi\u0142kach lingwistki Louise Banks (Amy Adams), kt\u00f3rej zadaniem jest nawi\u0105zanie kontaktu z przedstawicielami obcej cywilizacji<\/strong>. Dwana\u015bcie statk\u00f3w kosmicznych obcych zawis\u0142o w r\u00f3\u017cnych lokalizacjach na Ziemi, a niepewno\u015b\u0107 co do ich intencji pi\u0119trzy trudno\u015bci w nawi\u0105zaniu dialogu. Kolejn\u0105 przeszkod\u0105 w osi\u0105gni\u0119ciu jej celu by\u0142y sprzeczne interesy i problemy komunikacyjne<\/strong> cz\u0142onk\u00f3w jej zespo\u0142u oraz pozosta\u0142ych pa\u0144stw, na kt\u00f3rych terenie wyl\u0105dowa\u0142y statki kosmiczne.<\/p>\n\n\n\nZa zdj\u0119cia odpowiedzialny by\u0142 Bradford Young. Wraz z re\u017cyserem i kompozytorem J\u00f3hannem J\u00f3hannssonem mistrzowsko buduj\u0105 atmosfer\u0119 napi\u0119cia i niepewno\u015bci.<\/strong> Niekt\u00f3re z uj\u0119\u0107, jak te ze sceny pierwszego wkroczenia zespo\u0142u na pok\u0142ad statku obcych, godne s\u0105 w\u0142\u0105czenia do kanonu kultowych.<\/p>\n\n\n\n<\/span>Blade Runner 2049 (2017)<\/em><\/span><\/h2>\n\n\n\nKolejnym projektem filmowym, nad kt\u00f3rym pracowa\u0142 Denis Villeneuve, by\u0142 Blade Runner 2049<\/em>.<\/strong> Jest to sequel do kultowego filmu Blade Runner<\/em> Ridley\u2019a Scotta. Zebra\u0142 on bardzo pozytywne recenzje i uznany zosta\u0142 za godn\u0105 kontynuacj\u0119 klasyka.<\/strong><\/p>\n\n\n\nRe\u017cyser zawsze ma celne wskaz\u00f3wki | „Harrison, nie poobijaj mi Oficera K. Jeszcze mi jest potrzebny.”<\/figcaption><\/figure>\n\n\n\nNad scenariuszem pracowali Hampton Fancher oraz Michael Green. Za soundtrack odpowiedzialni s\u0105 Hans Zimmer wraz z Benjaminem Wallfischem, a prac\u0119 kamery prowadzi\u0142 Roger Deakins. W rol\u0119 g\u0142\u00f3wn\u0105 wciela si\u0119 Ryan Gosling<\/strong> (Oficer K), na ekran powraca te\u017c Harrison Ford<\/strong> (Rick Deckard) oraz podziwia\u0107 mo\u017cemy An\u0119 de Armas<\/strong> (Joi).<\/p>\n\n\n\nVilleneuve nadaje thrillerowi science-fiction swoje cechy charakterystyczne.<\/strong> Akcja filmu rozwija si\u0119 niespiesznie, d\u0142ugie uj\u0119cia daj\u0105 widzowi okazj\u0119 do wch\u0142oni\u0119cia ka\u017cdego szczeg\u00f3\u0142u pieczo\u0142owicie skonstruowanego planu filmowego, a kiedy ju\u017c dochodzi do scen akcji – s\u0105 one intensywne i brutalne<\/strong>.<\/p>\n\n\n\nW filmie Oficer K prowadzi dochodzenie w sprawie, w kt\u00f3rej nikt nie chce \u017ceby mu si\u0119 powiod\u0142o. Sekrety, kt\u00f3re mog\u0105 ujrze\u0107 \u015bwiat\u0142o dnia w wyniku jego stara\u0144, maj\u0105 szans\u0119 naruszy\u0107 delikatn\u0105 r\u00f3wnowag\u0119 spo\u0142ecze\u0144stwa<\/strong>. Aby dotrze\u0107 do sedna, musi po 30 latach odnale\u017a\u0107 Ricka Deckarda, skutecznie ukrywaj\u0105cego si\u0119 przed \u015bwiatem. Takie podniesienie stawki z personalnej w oryginale, do zagro\u017cenia struktury spo\u0142ecznej w sequelu na szcz\u0119\u015bcie nie pozbawia g\u0142\u00f3wnego bohatera jego personalnego dramatu.<\/strong> Wy\u0142\u0105cznie geniuszowi tw\u00f3rc\u00f3w przypisywa\u0107 trzeba utrzymanie zainteresowania widz\u00f3w przez ca\u0142e 160 minut trwania filmu.<\/p>\n\n\n\n