Fortnite \u2013 poradnik sk\u0105d pobra\u0107 i jak zainstalowa\u0107 gr\u0119<\/a><\/em><\/strong><\/p>\n\n\n\nJedn\u0105 z pierwszych gier skupiaj\u0105c\u0105 si\u0119 na rozbudowie miasta by\u0142a Utopia<\/em><\/strong> wydana w 1981 roku. Skupia\u0142a si\u0119 w g\u0142\u00f3wnej mierze na aran\u017cacji miasta<\/strong> pod wzgl\u0119dem wizualnym<\/strong>. Jej nast\u0119pc\u0105 by\u0142o wydane w 1984 roku SimCity<\/em><\/strong>. <\/em>Gra umo\u017cliwia\u0142a zar\u00f3wno budowanie miasta<\/strong>, jak i r\u00f3wnie\u017c obserwowanie jak funkcjonuje. Ca\u0142okszta\u0142t oparty zosta\u0142 na ograniczonych finansach<\/strong> oraz rozbudowanej wewn\u0119trznej ekonomii zarz\u0105dzania miejskimi finansami<\/strong>.<\/p>\n\n\n\nZ pocz\u0105tkiem XXI wieku<\/strong> nadesz\u0142y kolejne sandboksowe gry. Chyba najbardziej rewolucyjnym tytu\u0142em okaza\u0142o si\u0119 s\u0142ynne The Sims<\/em><\/strong> wydane w 2000 roku. Pierwsza cz\u0119\u015b\u0107 nale\u017c\u0105ca do tej kultowej serii opartej na symulacji \u017cycia<\/strong> pozwala\u0142a na integracj\u0119<\/strong> mi\u0119dzy stworzonymi bohaterami w ich domu oraz prowadzenie codziennego \u017cycia. The Sims<\/em> by\u0142o najlepiej sprzedaj\u0105cym si\u0119 tytu\u0142em<\/strong> w USA w roku 2000, co wskazuje na jego rewolucyjno\u015b\u0107 w\u015br\u00f3d gier sandbox.<\/p>\n\n\n\nKolejnym tytu\u0142em, kt\u00f3ry podbi\u0142 rynek<\/strong> gier z otwartym \u015bwiatem, jest Grand Theft Auto III<\/em><\/strong>, w\u0142\u0105czone do sprzeda\u017cy w 2001 roku. Rozgrywka polega tu na wykonywaniu r\u00f3\u017cnorodnych misji, zlecanych przez boss\u00f3w kryminalnego p\u00f3\u0142\u015bwiatka. Tytu\u0142 ten by\u0142 pierwszym w p\u00f3ki co siedmiocz\u0119\u015bciowej serii<\/strong>, kt\u00f3ry zosta\u0142 osadzony w tr\u00f3jwymiarowym \u015bwiecie<\/strong>, co by\u0142o ogromnym skokiem jako\u015bciowym w stosunku do widoku 2D obecnego w poprzednich cz\u0119\u015bciach GTA<\/em>. W grze u\u017cyto tak\u017ce prostego silnika fizyki<\/strong>, kt\u00f3ry pozwala\u0142 m.in. na wprowadzenie rozbudowanego modelu jazdy<\/strong>, co sprawia\u0142o, \u017ce gra wydawa\u0142a si\u0119 znacznie bardziej realistyczna<\/strong>.<\/p>\n\n\n\n<\/span>Sandboksowe kamienie milowe<\/span><\/h2>\n\n\n\nW ci\u0105gu ostatnich kilkudziesi\u0119ciu lat rynek gier komputerowych<\/strong> znacznie si\u0119 rozr\u00f3s\u0142. Technologie, kt\u00f3re ci\u0105gle zostaj\u0105 wprowadzane do coraz to nowszych tytu\u0142\u00f3w, pozwoli\u0142y na stworzenie kilku prze\u0142omowych i rewolucyjnych<\/strong> tytu\u0142\u00f3w wydanych w ci\u0105gu ostatnich paru dekad. Dowiedz si\u0119, czym si\u0119 charakteryzuj\u0105 s\u0142ynne gry sandbox<\/strong>.<\/p>\n\n\n\n<\/span>GTA<\/em><\/span><\/h3>\n\n\n\nGrand Theft Auto<\/em><\/strong>, w skr\u00f3cie nazywane GTA<\/em><\/strong>, jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych tytu\u0142\u00f3w<\/strong> gier komputerowych na ca\u0142ym \u015bwiecie. Siedmiocz\u0119\u015bciowa seria zosta\u0142a zapocz\u0105tkowana w roku 1997, jednak swoj\u0105 popularno\u015b\u0107 zawdzi\u0119cza przede wszystkim trzeciej ods\u0142onie serii<\/strong>, kt\u00f3ra w znacz\u0105cy spos\u00f3b zmieni\u0142a rynek gier komputerowych. Gry z serii GTA <\/em>zaliczane s\u0105 do przygodowych strzelanek TPP <\/strong>z elementami gatunku Beat\u2019em Up<\/strong>, kt\u00f3ry polega na samotnej walce wr\u0119cz<\/strong> g\u0142\u00f3wnego protagonisty przeciwko du\u017cej ilo\u015bci przeciwnik\u00f3w.<\/p>\n\n\n\nW ka\u017cdej cz\u0119\u015bci wcielisz si\u0119 w innych bohater\u00f3w<\/strong>. Kluczowym celem jest wykonywanie misji i r\u00f3\u017cnych aktywno\u015bci w otwartym \u015bwiecie, jednak tw\u00f3rcy pozwalaj\u0105 na robienie tego w dowolny spos\u00f3b<\/strong>. Kradzie\u017c aut, eliminowanie napotkanych przechodni\u00f3w czy u\u017cycie broni palnej swego czasu uznawane by\u0142o za wysoce kontrowersyjne. Czas jednak pokaza\u0142, \u017ce te nierzadko brutalne pomys\u0142y<\/strong> by\u0142y strza\u0142em w dziesi\u0105tk\u0119, staj\u0105c si\u0119 fundamentem gier nie tylko ze studia Rockstar North<\/strong>.<\/p>\n\n\n\n<\/span>Seria Gothic<\/em><\/span><\/h3>\n\n\n\nSeria Gothic zyska\u0142a miano kultowej i wci\u0105\u017c ma wielu fan\u00f3w.<\/figcaption><\/figure>\n\n\n\nPierwsza cz\u0119\u015b\u0107 serii Gothic<\/em><\/strong> powsta\u0142a ju\u017c w roku 2001, a dwie nast\u0119pne kolejno w 2002 i 2006. S\u0105 to fabularne gry akcji<\/strong>, w kt\u00f3rych wcielisz si\u0119 w posta\u0107 Bezimiennego. Wydarzenia dziej\u0105 si\u0119 w fikcyjnym \u015bwiecie<\/strong> w okresie odpowiadaj\u0105cym realiom \u015bredniowieczu. Historia rozpoczyna si\u0119 od osadzenia g\u0142\u00f3wnego bohatera w kolonii karnej<\/strong>, a wraz z rozwojem fabu\u0142y w trzeciej cz\u0119\u015bci cyklu docieramy do momentu, gdy Bezimienny zostaje kr\u00f3lem<\/strong> Myrtany \u2013 centralnej krainy kontynentu, na kt\u00f3rym rozgrywa si\u0119 akcja.<\/p>\n\n\n\nFenomen serii<\/strong> Gothic <\/em>polega\u0142 w g\u0142\u00f3wnej mierze na bardzo dobrze wykonanym polskim dubbingu<\/strong>, co by\u0142o rzadko\u015bci\u0105 jak na tamten okres. Tw\u00f3rcy stworzyli \u015bwietnie dopracowan\u0105 map\u0119 i umo\u017cliwili graczom eksplorowanie<\/strong> wszystkich jej zakamark\u00f3w. Gra w pe\u0142nym 3D oraz olbrzymi obszar mapy sprawia\u0142, \u017ce wiele defekt\u00f3w (jak chocia\u017cby system walki czy sterowania<\/strong>) zosta\u0142y przez graczy zignorowane, za\u015b sam tytu\u0142 do dzi\u015b ma swoich wiernych fan\u00f3w.<\/p>\n\n\n\n<\/span>Seria Assassin\u2019s Creed<\/em><\/span><\/h3>\n\n\n\nZ seri\u0105 Assassin\u2019s Creed<\/em> prawdopodobnie ka\u017cdy gracz<\/strong> mia\u0142 styczno\u015b\u0107 cho\u0107 raz. Od roku 2007 powsta\u0142o a\u017c dwana\u015bcie cz\u0119\u015bci cyklu<\/strong>. Fabu\u0142a skoncentrowana jest na odwiecznym sporze mi\u0119dzy asasynami i templariuszami<\/strong>. Ka\u017cda z cz\u0119\u015bci osadzona jest w innych czasach<\/strong> i innym kraju<\/strong>, mi\u0119dzy innymi podczas rewolucji przemys\u0142owej w USA, Rewolucji Francuskiej czy te\u017c w czasach staro\u017cytnego Egiptu, kiedy to powsta\u0142 zakon asasyn\u00f3w<\/strong>.<\/p>\n\n\n\nSukces serii Assassin\u2019s Creed<\/em> polega w g\u0142\u00f3wnej mierze na niezwykle zaawansowanej grafice pierwszej cz\u0119\u015bci ods\u0142ony. W po\u0142\u0105czeniu z ciekawym stylem walki<\/strong>, olbrzymim otwartym \u015bwiatem<\/strong> oraz \u015bwietnym odwzorowaniem staro\u017cytnych miast<\/strong> stworzona zosta\u0142a gra, kt\u00f3ra jak na tamte czasy by\u0142a wykonana perfekcyjnie.<\/p>\n\n\n\n<\/span>Minecraft<\/em><\/span><\/h3>\n\n\n\nMinecraft wci\u0105\u017c jest jedn\u0105 z najpopularniejszych gier.<\/figcaption><\/figure>\n\n\n\nWydany w 2011 roku Minecraft<\/em><\/strong> <\/em>jest jednym z ciekawszych<\/strong> i najoryginalniejszych <\/strong>przyk\u0142ad\u00f3w wykorzystania sandboksowej filozofii. Gr\u0119 osadzono w \u015bwiecie <\/strong>w ca\u0142o\u015bci z\u0142o\u017conym z r\u00f3\u017cnego rodzaju sze\u015bciennych blok\u00f3w<\/strong>. Gracz, steruj\u0105c swoj\u0105 postaci\u0105, mo\u017ce niszczy\u0107 i stawia\u0107<\/strong> zebrane bloki i dowolnie budowa\u0107 z nich<\/strong> rozmaite budowle i struktury. Mapa \u015bwiata generuje si\u0119 przypadkowo<\/strong>, a dotarcie do jej granic jest niemo\u017cliwe<\/strong>, co sprawia, \u017ce otwarta przestrze\u0144 jest dos\u0142ownie niesko\u0144czona. Istnieje mo\u017cliwo\u015b\u0107 rozgrywki zar\u00f3wno w trybie jednoosobowym<\/strong>, jak i wieloosobowym<\/strong>.<\/p>\n\n\n\nW roku 2019 min\u0119\u0142o 10 lat<\/strong> od wypuszczenia nieoficjalnej darmowej wersji. W tym samym czasie og\u0142oszono, \u017ce od wprowadzenia Minecrafta <\/em>na rynek sprzedano 176 milion\u00f3w kopii<\/strong>, czyni\u0105c tytu\u0142 najpopularniejsz\u0105 gr\u0105 w historii<\/strong>.<\/p>\n\n\n\n<\/span>Seria Far Cry<\/em> (od drugiej cz\u0119\u015bci)<\/span><\/h3>\n\n\n\nPierwsza cz\u0119\u015b\u0107<\/strong> serii Far Cry<\/em> zosta\u0142a utworzona w 2004 roku przez niemieckie studio Crytek, jednak w roku wydania tytu\u0142u prawa do marki zosta\u0142y wykupione przez Ubisoft<\/strong>. Sequel \u201ejedynki\u201d zosta\u0142 wydany dopiero w 2008 roku<\/strong> i by\u0142 pierwsz\u0105 oficjaln\u0105 cz\u0119\u015bci\u0105, za kt\u00f3r\u0105 sta\u0142 wewn\u0119trzny team Ubisoftu. Far Cry 2<\/em> jest FPS-em, kt\u00f3ry w du\u017cym stopniu wykorzystuje elementy sandboksowego \u015bwiata<\/strong>. Cykl wyr\u00f3\u017cnia si\u0119 spektakularnymi walkami<\/strong> z u\u017cyciem wsp\u00f3\u0142czesnej broni palnej.<\/p>\n\n\n\nTw\u00f3rcy stworzyli r\u00f3wnie\u017c kilka cz\u0119\u015bci osadzonych w innych czasach: Far Cry Primal<\/em><\/strong> rozgrywa si\u0119 w prehistorii<\/strong>, za\u015b Far Cry New Dawn<\/em><\/strong> w postapokaliptycznych <\/strong>realiach. Autorzy gry wprowadzili do ka\u017cdej serii mo\u017cliwo\u015b\u0107 poruszania si\u0119 po olbrzymim otwartym \u015bwiecie za pomoc\u0105 r\u00f3\u017cnych pojazd\u00f3w<\/strong>, a czasem nawet zwierz\u0105t \u2013 na przyk\u0142ad s\u0142oni<\/strong>. Od trzeciej cz\u0119\u015bci gry wprowadzono funkcje znane z gier RPG, takie jak m.in. crafting<\/strong> <\/em><\/strong>czy rozw\u00f3j postaci<\/strong>.<\/p>\n\n\n\n<\/span>Wied\u017amin 3: Dziki Gon<\/em><\/span><\/h3>\n\n\n\nWied\u017amin 3 Dziki Gon da\u0142 graczom wiele dodatkowych godzin rozgrywki przez przyj\u0119cie koncepcji sandbox.<\/figcaption><\/figure>\n\n\n\nWied\u017amin 3: Dziki Gon<\/em> jest trzeci\u0105 cz\u0119\u015bci\u0105 przyg\u00f3d Geralta z Rivii<\/strong>. Gry zosta\u0142y stworzone przez polskiego producenta<\/strong> CD Projekt Red<\/strong>. Wszystkie tytu\u0142y w du\u017cym stopniu bazuj\u0105 na fabule ksi\u0105\u017cek autorstwa Andrzeja Sapkowskiego<\/strong>. Opowie\u015b\u0107 sk\u0142ada si\u0119 z wielu w\u0105tk\u00f3w, a do g\u0142\u00f3wnych wydarze\u0144 nale\u017c\u0105 m.in. wieloletnia wojna<\/strong> mi\u0119dzy dwoma fikcyjnymi armiami: Nilfgaardem i \u017co\u0142nierzami szorstkiego sojuszu kr\u00f3lestw P\u00f3\u0142nocy. Najwa\u017cniejszym elementem fabularnym jest jednak walka samotnego wied\u017amina z tytu\u0142owym Dzikim Gonem<\/strong>.<\/p>\n\n\n\nTw\u00f3rcy oferuj\u0105 wiele element\u00f3w sandboksu: przede wszystkim otwarty \u015bwiat czterdzie\u015bci razy wi\u0119kszy od tego z poprzedniej cz\u0119\u015bci<\/strong>, w pe\u0142ni dost\u0119pny do eksploracji przez gracza. Gra charakteryzuje si\u0119 r\u00f3wnie\u017c rozga\u0142\u0119ziaj\u0105cymi si\u0119 wydarzeniami<\/strong>, kt\u00f3re w du\u017cym stopniu zale\u017c\u0105 od podejmowanych wybor\u00f3w \u2013 podobnie jak r\u00f3\u017cnorodne zako\u0144czenia tej historii<\/strong>. Wied\u017amin 3<\/em> oferuje r\u00f3wnie\u017c mo\u017cliwo\u015b\u0107 rozwoju umiej\u0119tno\u015bci postaci<\/strong>. Dzi\u0119ki u\u017cyciu silnika REDengine 3<\/strong> tw\u00f3rcy zaprojektowali gr\u0119, w kt\u00f3rej \u0142adowanie mapy jest ograniczone do minimum.<\/p>\n\n\n\n<\/span>GTA Online<\/em><\/span><\/h3>\n\n\n\nGTA Online<\/em> jest multiplayerowym<\/strong> dodatkiem<\/strong> do\u0142\u0105czanym do pi\u0105tej ods\u0142ony<\/strong> s\u0142ynnej serii studia Rockstar. Pozwala on na gr\u0119 w trybie wieloosobowym<\/strong>. Akcja rozgrywa si\u0119 w Los Santos \u2013 tym samym mie\u015bcie, kt\u00f3re jest dost\u0119pne r\u00f3wnie\u017c w jednoosobowym trybie. Gracz ma mo\u017cliwo\u015b\u0107 stworzenia w\u0142asnego bohatera<\/strong>. Tryb Online prezentuje w pe\u0142ni otwarty \u015bwiat<\/strong>, w kt\u00f3rym mo\u017cesz wykupi\u0107 wiele nieruchomo\u015bci, pojazd\u00f3w czy broni<\/strong> oraz dowolnie si\u0119 po nim porusza\u0107.<\/p>\n\n\n\n<\/span>Red Dead Redemption 2<\/em><\/span><\/h3>\n\n\n\n