{"id":30919,"date":"2022-10-12T15:00:27","date_gmt":"2022-10-12T13:00:27","guid":{"rendered":"https:\/\/scroll.morele.net\/?p=30919"},"modified":"2022-11-02T10:39:28","modified_gmt":"2022-11-02T09:39:28","slug":"nvidia-geforce-rtx-4090-recenzja","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/scroll.morele.net\/recenzje\/nvidia-geforce-rtx-4090-recenzja\/","title":{"rendered":"NVIDIA GeForce RTX 4090 \u2013 recenzja karty graficznej od KFA2 SG"},"content":{"rendered":"\n
Dzi\u015b spada embargo na testy najnowszej karty graficznej NVIDIA GeForce RTX 4090 i nie omieszkali\u015bmy sprawdzi\u0107, jak przedstawiciel generacji Ada Lovelace poradzi\u0142 sobie w realnych scenariuszach. Czy warto postawi\u0107 na t\u0119 kart\u0119 graficzn\u0105?<\/strong><\/p>\n\n\n\n Nie milkn\u0105 echa pokazu NVIDII, na kt\u00f3rym zaprezentowano nowe karty graficzne GeForce RTX 4000. Dzi\u015b skupimy si\u0119 na najwydajniejszej aktualnie, czyli GeForce RTX 4090<\/a><\/strong> i zrobimy to w oparciu o wersj\u0119 KFA2 SG<\/strong>. Co potrafi?<\/p>\n\n\n\n GeForce RTX 4090 bazuje na rdzeniu AD102 produkowanym w fabrykach TSMC przy wykorzystaniu procesu technologicznego 4N (5 nm). Dzi\u0119ki litografii NVIDII uda\u0142o si\u0119 uzyska\u0107 a\u017c 76,3 mld tranzystor\u00f3w przy powierzchni rz\u0119du 609 mm2<\/strong>, a to oznacza, \u017ce upakowanie wzgl\u0119dem GA102, czyli topowego przedstawiciela rodziny Ampere wzros\u0142o o 2,8x.<\/p>\n\n\n\n Zieloni przy okazji premiery kart graficznych bazuj\u0105cych na architekturze Ada Lovelace chwal\u0105 si\u0119 nowymi rdzeniami Tensor (4 generacja), nowym formatem danych w precyzji FP8, usprawnionymi rdzeniami RT oraz funkcjami Opacity Micromap Engine i Displaced Micro-Mesh Engine. Za spraw\u0105 tych ostatnich obliczenia zwi\u0105zane ze \u015bledzeniem promieni maj\u0105 by\u0107 w przysz\u0142o\u015bci jeszcze szybsze<\/strong>, jak tylko gry zaczn\u0105 z tego korzysta\u0107. Przy ray tracingu NVIDIA wykorzystuje r\u00f3wnie\u017c o funkcj\u0119 SER (Shader Execution Reordering), kt\u00f3ra pozwala karcie graficznej w czasie rzeczywistym zarz\u0105dza\u0107 zadaniami zwi\u0105zanymi z cieniowaniem poprzez uszeregowanie ich w taki spos\u00f3b, aby ostatecznie zwi\u0119kszy\u0107 wydajno\u015b\u0107.<\/p>\n\n\n\n Szukasz GeForce RTX 4090? Mamy ju\u017c pierwsze egzemplarze! Sprawd\u017a: <\/em><\/strong><\/p>\n\n\n\n NVIDIA doda\u0142a nieco pojemno\u015bci dla cache L2, kt\u00f3ra w wypadku AD102 wynosi a\u017c 96 MB<\/strong>, podczas gdy najbardziej rozbudowany przedstawiciel Ampere m\u00f3g\u0142 si\u0119 pochwali\u0107 zaledwie 6 MB. Zmian doczeka\u0142o si\u0119 te\u017c sprz\u0119towe kodowanie wideo, bo przy Ada Lovelace w ko\u0144cu otrzymujemy wsparcie dla AV1. Do nowo\u015bci nale\u017cy r\u00f3wnie\u017c niew\u0105tpliwie zaliczy\u0107 zmiany w technice skalowania obrazu DLSS. Udoskonalona technika Optical Flow Accelerator pozwala tej generacji na uruchomienie interpolacji, czyli innymi s\u0142owy na generowanie dodatkowych klatek. DLSS 3, bo tak si\u0119 nazywa, bazuje na standardowym DLSS 2.x, a funkcja interpolacji powinna pojawia\u0107 si\u0119 w grach jako dodatkowa opcja, kt\u00f3rej na kartach graficznych z serii RTX 2000 i RTX 3000 uruchomi\u0107 w stanie nie b\u0119dziemy.<\/p>\n\n\n\n Sprawd\u017a te\u017c: Konsola czy PC \u2013 co zmieni si\u0119 po premierze RTX 4000?<\/a><\/em><\/strong><\/p>\n\n\n\n