<\/span><\/h2>\n\n\n\nKompatybilno\u015b\u0107 wsteczna konsoli PlayStation 5 <\/strong>oznacza mo\u017cliwo\u015b\u0107 grania w gry stworzone dla PS4 i PS4 Pro. Jest to cz\u0119\u015b\u0107 polityki producenta, kt\u00f3rej celem jest zach\u0119cenie u\u017cytkownik\u00f3w konsol starszej generacji do zakupu nowych urz\u0105dze\u0144. Dzi\u0119ki temu gracz nie jest zmuszony do zakupu jeszcze raz tych samych tytu\u0142\u00f3w lub zaprzestania grania w nie.<\/p>\n\n\n\nZalet\u0105 takiego rozwi\u0105zania jest r\u00f3wnie\u017c mo\u017cliwo\u015b\u0107 rozpocz\u0119cia gry od stanu zapisanego podczas rozgrywki na PlayStation 4.<\/strong> Sony zapowiedzia\u0142o mo\u017cliwo\u015b\u0107 uruchomienia na PS5 ponad 4000 gier wydanych na poprzedni\u0105 konsol\u0119.<\/p>\n\n\n\nJak dzia\u0142aj\u0105 gry z PS4 na PS5?<\/strong> Bardzo dobrze. Zas\u0142ug\u0105 p\u0142ynnego dzia\u0142ania gier jest tryb Game Boost polegaj\u0105cy na wykorzystaniu wydajniejszych podzespo\u0142\u00f3w do zwi\u0119kszenia p\u0142ynno\u015bci gry. Po raz pierwszy zosta\u0142 zaimplementowany w konsoli PS4 Pro. Wtedy jednak samo Sony traktowa\u0142o go jako eksperymentalny dodatek<\/strong>. Wraz z premier\u0105 \u201epi\u0105tki\u201d tryb ten sta\u0142 si\u0119 pe\u0142noprawn\u0105 opcj\u0105, z kt\u00f3rej dobrodziejstw mog\u0105 korzysta\u0107 osoby chc\u0105ce ogrywa\u0107 tytu\u0142y wydane na poprzedni\u0105 konsol\u0119.<\/p>\n\n\n\nNa Game Boost najbardziej skorzysta\u0107 mog\u0105 gracze lubi\u0105cy pozycje takie jak The Last of Us: Part II, Just Cause 3<\/em> czy <\/strong>Red Dead Redemption 2<\/strong>,<\/em> kt\u00f3re znacznie obci\u0105\u017ca\u0142y procesor PS4, powoduj\u0105c przyci\u0119cia.<\/p>\n\n\n\nNiezale\u017cnie od tego, czy gra dotychczas systemowo ograniczona by\u0142a liczb\u0105 30 klatek na sekund\u0119, czy blokada ta by\u0142a jedynie opcj\u0105 do wy\u0142\u0105czenia, wi\u0119kszo\u015b\u0107 gier uruchomionych na PlayStation 5 dzia\u0142a w stabilnych 60 klatkach na sekund\u0119.<\/p>\n\n\n\n
Wynika to ze znacznego wzrostu wydajno\u015bci w stosunku do poprzedniej generacji konsoli. W PS4 wynosi\u0142a ona 4,2 TFLOPS (teraflop\u00f3w)<\/strong>, podczas gdy PS5 mo\u017ce poszczyci\u0107 si\u0119 wydajno\u015bci\u0105 na poziomie 10,3 TFLOPS.<\/strong> Tak znaczny przyrost mocy sprawia, \u017ce gry wygl\u0105daj\u0105 lepiej. Wra\u017cenie pot\u0119gowane jest jeszcze bardziej, gdy zestawimy je z odczuciami po zestawieniu z konsolami Xbox.<\/p>\n\n\n\nWydajno\u015b\u0107 PS5 jest ponad dwukrotnie wi\u0119ksza od PS4<\/figcaption><\/figure>\n\n\n\nW stosunku do Xbox One X wydajno\u015b\u0107 Series X wzros\u0142a nieco mniej, bo dwukrotnie (12 TFLOPS w nowszej konsoli i 6 TFLOPS w starszej wersji). Dodatkowo One X m\u00f3g\u0142 pochwali\u0107 si\u0119 wy\u017csz\u0105 rozdzielczo\u015bci\u0105 obrazu ni\u017c PS4.<\/p>\n\n\n\n
Wi\u0119kszy przyrost mocy z generacji na generacj\u0119 w konsolach Sony w po\u0142\u0105czeniu z ni\u017csz\u0105 szczeg\u00f3\u0142owo\u015bci\u0105 grafiki w stosunku do konsoli Microsoftu przek\u0142ada si\u0119 na znaczn\u0105 zwy\u017ck\u0119 p\u0142ynno\u015bci i jako\u015bci grafiki.<\/p>\n\n\n\n
Warto jednak pami\u0119ta\u0107, \u017ce uwielbiana przez producent\u00f3w bitwa na \u201ecyferki\u201d nie zawsze odzwierciedla faktyczne dzia\u0142anie i odczucia z rozgrywki. O tym decyduj\u0105 nie tylko teraflopy, ale ca\u0142a architektura sprz\u0119tu oraz optymalizacja oprogramowania i samych gier.<\/p>\n\n\n\nNie wszystkie gry z PS4 zadzia\u0142aj\u0105 na PS5<\/figcaption><\/figure>\n\n\n\n