<\/span><\/h2>\n\n\n\nPierwszy ze wspomnianych przeze mnie tytu\u0142\u00f3w jest dodawany jako swoisty gratis do ka\u017cdego PS5. Ma stanowi\u0107 swego rodzaju samouczek nowego pada DualSense<\/strong>, ale ostatecznie nale\u017cy traktowa\u0107 go jako pe\u0142noprawn\u0105 produkcj\u0119 dla ca\u0142ej rodziny. Prawdopodobnie trzeba by\u0107 nomen omen <\/em>maszyn\u0105 bez serca, aby nie zakocha\u0107 si\u0119 w ma\u0142ym robociku, kt\u00f3ry sta\u0142 si\u0119 maskotk\u0105 PlayStation (w ko\u0144cu kto\u015b godny zaj\u0105\u0142 miejsce puste od czas\u00f3w PSXa i Crasha Bandicoota oraz Spyro). Nawet je\u015bli znasz Astrobota jeszcze z PSVR, naprawd\u0119 ci\u0119\u017cko przej\u015b\u0107 ko\u0142o jego przyg\u00f3d oboj\u0119tnie. <\/p>\n\n\n\nNie inaczej jest ze Spider-Man: Miles Morales<\/em>, kt\u00f3ry stanowi kontynuacj\u0119 g\u0142o\u015bnego hitu z PS4. Poprzednia cz\u0119\u015b\u0107 nie jest specjalnie star\u0105 gr\u0105, wi\u0119c sporo os\u00f3b mog\u0142o mie\u0107 okazj\u0119 zagra\u0107 na nowej konsoli nied\u0142ugo po jej zaliczeniu. Ci najbardziej doceni\u0105 genialn\u0105 i superp\u0142ynn\u0105 opraw\u0119 graficzn\u0105, urozmaicenia w rozgrywce oraz oczywi\u015bcie b\u0142yskawiczne (\u017ceby nie powiedzie\u0107 natychmiastowe) czasy wczytywania danych<\/strong>. <\/p>\n\n\n\n<\/span>W co gra\u0107 na PS5?<\/span><\/h2>\n\n\n\nDrogi czytelniku, je\u015bli doszed\u0142e\u015b do tego momentu (dzi\u0119ki!), nale\u017cy Ci si\u0119 s\u0142owo wyja\u015bnienia. Czemu w recenzji sprz\u0119tu po\u015bwi\u0119ci\u0142em ca\u0142y przyd\u0142ugi wst\u0119p na gry? Dlaczego, zamiast pisa\u0107 o wygl\u0105dzie, mo\u017cliwo\u015bciach technicznych czy nowym kontrolerze, skupi\u0142em si\u0119 na dw\u00f3ch produkcjach, kt\u00f3re w za\u0142o\u017ceniach nie s\u0105 nawet pe\u0142noprawnymi i samodzielnymi tytu\u0142ami (Astro\u2019s Playroom<\/em> to w zasadzie samouczek, za\u015b Miles Morales<\/em> to jedynie samodzielny dodatek do Spider-Mana<\/em>)? Odpowied\u017a na te pytania jest bajecznie prosta: je\u015bli kupi\u0142e\u015b PS5, zrobi\u0142e\u015b to prawdopodobnie po to, aby\u2026 gra\u0107<\/strong>. I tutaj sens zakupu nowego PlayStation mocno si\u0119 komplikuje. <\/p>\n\n\n\nNiezale\u017cnie od tego, czy konsola jest cudem techniki, czy te\u017c zwyk\u0142ym z\u0142omem (o tym b\u0119d\u0119 pisa\u0142 za chwil\u0119), o sensowno\u015bci zakupu decydowa\u0107 b\u0119d\u0105 moim zdaniem gry, a nie kultura pracy czy liczony w u\u0142amkach sekund czas \u0142adowania mapy. I tutaj niestety Sony ma pewien problem. Jedynym prawdziwie next-genowym tytu\u0142em ekskluzywnym na PS5 jest wspomniany wcze\u015bniej Spider-Man: Miles Morales<\/em>, do kt\u00f3rego do\u0142\u0105cza w\u0142a\u015bnie Returnal<\/em>. System sellerami nowego sprz\u0119tu staj\u0105 si\u0119 zatem de facto<\/em> produkcje z poprzedniej generacji – chocia\u017cby ca\u0142kiem \u015bwie\u017ce Ghost of Tsushima<\/em> czy The Last of Us Part II<\/em>. Je\u015bli masz je ju\u017c za sob\u0105, to mo\u017ce si\u0119 okaza\u0107, \u017ce na PS5 po prostu\u2026 nie b\u0119dzie w co gra\u0107<\/strong>. <\/p>\n\n\n\nNie jest to oczywi\u015bcie w ca\u0142o\u015bci wina Sony. Mniej wi\u0119cej wraz z nowymi konsolami mia\u0142 zadebiutowa\u0107 d\u0142ugo wyczekiwany Cyberpunk 2077<\/em>, co cz\u0119\u015b\u0107 deweloper\u00f3w sk\u0142oni\u0142o do przesuni\u0119cia premier swoich tytu\u0142\u00f3w. Produkcja CD Projekt RED nie do\u015b\u0107, \u017ce sama zaliczy\u0142a po\u015blizg, to ukaza\u0142a si\u0119 w bardzo kiepskim stanie technicznym – wersja na PS5 i Xbox Series nie ujrza\u0142a jeszcze \u015bwiat\u0142a dziennego, a ta na PS4 by\u0142a tak zabugowana, \u017ce zosta\u0142a\u2026 wycofana ze sklepu PS Store. Pandemia koronawirusa nie u\u0142atwia pracy tw\u00f3rcom, przez co 2021 szykuje si\u0119 raczej jako do\u015b\u0107 biedny rok je\u015bli chodzi o premiery du\u017cych tytu\u0142\u00f3w<\/strong>. Dlatego przypominam – niezale\u017cnie od tego, czy PS5 jest dobr\u0105 czy z\u0142\u0105 konsol\u0105, decyduj\u0105c si\u0119 na jej zakup warto mie\u0107 \u015bwiadomo\u015b\u0107 raczej skromnej biblioteki nowych gierek. <\/p>\n\n\n\n<\/span>PlayStation 5 Black Edition – ci\u0105gle czekamy<\/span><\/h2>\n\n\n\nNo dobrze, ponarzeka\u0142em ju\u017c, \u017ce osoby nie maj\u0105ce \u017cycia towarzyskiego (czyli w zasadzie wszyscy ludzie przez ostatni rok) niespecjalnie na konsoli Sony b\u0119d\u0105 mia\u0142y w co gra\u0107. Ale jak sprawdza si\u0119 PS5 jako sprz\u0119t? Zaczn\u0119 oczywi\u015bcie od wygl\u0105du – w sieci mo\u017cna znale\u017a\u0107 g\u0142osy, \u017ce nowe PlayStation jest bardzo \u0142adne, ciekawe i odwa\u017cne stylistycznie<\/strong>. Cz\u0119\u015bciowo jest to prawda, ale w praktyce przez te p\u00f3\u0142 roku nie spotka\u0142em jeszcze osoby, kt\u00f3ra by na widok konsoli nie zareagowa\u0142a skrzywionym grymasem i komentarzem nawi\u0105zuj\u0105cym do opas\u0142ego, brzydkiego kloca\u2026<\/p>\n\n\n\nSpider-Man: Miles Morales wygl\u0105da na PS5 po prostu ob\u0142\u0119dnie<\/figcaption><\/figure>\n\n\n\nPS5 jest po prostu wielkie, przez co nawet mimo mo\u017cliwo\u015bci ustawienia sprz\u0119tu w pionie lub poziomie, bardzo ci\u0119\u017cko znale\u017a\u0107 dla konsoli odpowiednie miejsce w salonie. W dodatku bia\u0142o-czarna obudowa z falowanymi \u015bciankami powoduje, \u017ce ci\u0119\u017cko mi wyobrazi\u0107 sobie salon, do kt\u00f3rego taka \u201cdekoracja\u201d mog\u0142aby pasowa\u0107<\/strong>. Je\u015bli jeste\u015bcie fanami skandynawskiego minimalizmu, design PlayStation 5 b\u0119dzie spe\u0142nieniem Waszych najgorszych koszmar\u00f3w. Gdyby obudowa by\u0142a chocia\u017c ca\u0142a czarna, mo\u017ce da\u0142oby si\u0119 j\u0105 ukry\u0107 w jakim\u015b ciemnym k\u0105cie.<\/p>\n\n\n\nMimo i\u017c konsola zwyczajnie mi si\u0119 nie podoba, to szanuj\u0119 Sony za taki a nie inny wyb\u00f3r projektu. Nawet najlepiej ukryty i obstawiony kwiatkami egzemplarz PS5 po prostu rzuca si\u0119 w oczy i nie ma szansy, aby zosta\u0142 przegapiony przez osoby wchodz\u0105ce do Waszego salonu. Bardzo \u015bmia\u0142y pomys\u0142 w wykonaniu japo\u0144czyk\u00f3w, szczeg\u00f3lnie por\u00f3wnuj\u0105c z konkurencj\u0105 – Xbox Series X wygl\u0105da troch\u0119 jak od\u015bwie\u017cacz powietrza<\/strong> i jest niemal\u017ce niewidoczny nawet kiedy stoi na \u015brodku pokoju. <\/p>\n\n\n\nPo p\u00f3\u0142 roku, PlayStation 5 troch\u0119 ju\u017c mi si\u0119 opatrzy\u0142o, wi\u0119c nie zgrzytam z\u0119bami za ka\u017cdym razem, kiedy spogl\u0105dam na p\u00f3\u0142k\u0119 pod telewizorem. Niestety bia\u0142e elementy obudowy zdaj\u0105 si\u0119 miejscami lekko odbarwia\u0107 i obawiam si\u0119, \u017ce po kilku latach konsola b\u0119dzie raczej \u017c\u00f3\u0142to-szara. B\u0142yszcz\u0105co-czarny fragment PS5 uwielbia zbiera\u0107 kurz<\/strong> i pewnie nie by\u0142oby w tym nic strasznego gdyby nie fakt, \u017ce pr\u00f3by jego pozbycia si\u0119 czasem zostawiaj\u0105 po sobie rysy. Je\u015bli Sony zdecyduje si\u0119 w ko\u0144cu na wypuszczenie nowego PlayStation w kolorze czarnym, pierwszy ustawie si\u0119 w kolejce<\/strong>. <\/p>\n\n\n\n<\/span>Specyfikacja PlayStation 5 – 4K i 60 FPS zawsze i wsz\u0119dzie?<\/span><\/h2>\n\n\n\nO mocy najnowszej konsoli Sony powiedziano ju\u017c w zasadzie wszystko – i to jeszcze sporo przed premier\u0105. Oczywi\u015bcie wszyscy zapami\u0119tali legendarn\u0105 ju\u017c prezentacj\u0119, podczas kt\u00f3rej Mark Cerny (jeden z tw\u00f3rc\u00f3w i \u201ctwarz\u201d PlayStation) przez bodaj godzin\u0119 nawija\u0142 o tym, jak wspania\u0142y b\u0119dzie dysk SSD<\/strong>. Jak to wszystko sprawdza si\u0119 w praktyce? <\/p>\n\n\n\nCzarne elementy obudowy \u0142atwo zbieraj\u0105 kurz i rysy<\/figcaption><\/figure>\n\n\n\nCho\u0107 gracze pecetowi znaj\u0105 dyski SSD bardzo dobrze ju\u017c od lat, to PS5 faktycznie robi z nich \u015bwietny u\u017cytek. W Spider-Man: Miles Morales<\/em> z menu g\u0142\u00f3wnego do w\u0142a\u015bciwego gameplayu konsola przenosi nas w\u2026 2 sekundy<\/strong>. Jeszcze szybsze s\u0105 czasy \u0142adowania podczas szybkiej podr\u00f3\u017cy – dzi\u0119ki nowemu SSD z jednego punktu miasta do drugiego jeste\u015bmy zabierani w zasadzie w locie, nie by\u0142o sensu w\u0142\u0105cza\u0107 nawet stopera. To robi wra\u017cenie, bo nawet gierki na najmocniejszych pecetach nie wczytuj\u0105 danych tak szybko. Je\u015bli chodzi o tytu\u0142y z PS4, nie jest ju\u017c a\u017c tak kolorowo, ale wi\u0119kszo\u015b\u0107 z nich \u0142aduje si\u0119 od 30 do 50% szybciej – to gigantyczna poprawa<\/strong>.<\/p>\n\n\n\nWyposa\u017cona w 8-rdzeniowy procesor AMD Zen 2, 16 GB pami\u0119ci DDR6 i uk\u0142ad graficzny RDNA 2 o teoretycznej mocy 10,3 teraflopa maszynka sprawdza si\u0119 wy\u015bmienicie je\u015bli chodzi o tytu\u0142y z poprzedniej generacji<\/strong>. Gry, kt\u00f3re wyciska\u0142y ostatnie poty z PS4, ledwo dzia\u0142aj\u0105ce w 30 FPS (a cz\u0119sto sporo mniej – patrz\u0119 na ciebie Control<\/em>), nie powoduj\u0105 u PlayStation 5 nawet zadyszki. Powiem szczerze, \u017ce taki Days Gone<\/em> to dla mnie w 60 klatkach na sekund\u0119 niemal\u017ce inna gra – nie musz\u0119 chyba m\u00f3wi\u0107, \u017ce du\u017co, du\u017co lepsza.<\/p>\n\n\n\nNieco gorzej sprawa wygl\u0105da z \u201cnext genami\u201d, bo je\u015bli gra daje mi wyb\u00f3r: max detale i ray tracing, ale w 30 FPS, albo gorsza grafika w 60 klatkach – zawsze wybior\u0119 wi\u0119ksz\u0105 p\u0142ynno\u015b\u0107. Problem w tym, \u017ce sprz\u0119t reklamowany has\u0142ami 8K i 120 FPS nie dowozi w nowych grach zawsze i wsz\u0119dzie 60 klatek na sekund\u0119<\/strong> – mo\u017ce si\u0119 myl\u0119, ale co\u015b mi si\u0119 nie wydaje, \u017ce to si\u0119 zmieni, bo nagle deweloperzy naucz\u0105 si\u0119 lepiej wykorzystywa\u0107 moc PS5. <\/p>\n\n\n\nNie zmienia to jednak faktu, \u017ce patrz\u0105c na \u201csurow\u0105\u201d moc i same podzespo\u0142y, PlayStation 5 to w tej cenie naprawd\u0119 mocarny sprz\u0119t<\/strong>. Absolutnie nie ma najmniejszych szans, aby w cenie ok. 2300 z\u0142 zmontowa\u0107 komputer z 8-rdzeniowym prockiem, zdolny odpala\u0107 nowe gry w 60 FPS. Ba, na dzie\u0144 dzisiejszy najta\u0144sza karta graficzna zdolna obs\u0142u\u017cy\u0107 efekty \u015bledzenia promieni (ray tracingu) kosztuje tyle co ca\u0142a konsola nowej generacji\u2026<\/p>\n\n\n\nFantastycznie wygl\u0105daj\u0105ce lokacje jeszcze nigdy nie wczytywa\u0142y si\u0119 tak szybko – dzi\u0119ki SSD<\/figcaption><\/figure>\n\n\n\n<\/span>Pady do PS – DualSense kontra DualShock 4<\/span><\/h2>\n\n\n\nNa pierwszy rzut oka r\u00f3\u017cnice mi\u0119dzy DualSense a DualShock 4 wydaj\u0105 si\u0119 kosmetyczne<\/strong>, ale tak naprawd\u0119 jest ich do\u015b\u0107 sporo. Podczas codziennego u\u017cytkowania czu\u0107 wyra\u017anie przeskok mi\u0119dzy kontrolerami<\/strong>. Sam pad sta\u0142 si\u0119 bardziej p\u0119katy, a jego kszta\u0142t przypomina teraz ten znany z kontrolera od Xbox\u00f3w. Najlepiej pokazuj\u0105 to pierwsze minuty z Astro\u2019s Playroom<\/em> – nie bez powodu nazwa\u0142em t\u0105 gierk\u0119 samouczkiem do DualSense, bowiem pokazuje nam ona wszystkie funkcje kontrolera PS5. <\/p>\n\n\n\nSam uk\u0142ad przycisk\u00f3w oraz analog\u00f3w si\u0119 nie zmieni\u0142<\/strong>. Znowu mamy do dyspozycji touchpad oraz g\u0142o\u015bniczek, a wewn\u0105trz kontrolera ukryto czujniki ruchu. Nowo\u015bci\u0105 jest wbudowany mikrofon<\/strong> – teoretycznie do rozm\u00f3w ze znajomymi nie potrzebujemy ju\u017c headsetu. Z mikrofonu czasem robi u\u017cytek tak\u017ce Astro\u2019s Playroom<\/em>, ale nie wydaje mi si\u0119, \u017ce cz\u0119sto b\u0119dziemy trafia\u0107 na produkcje zmuszaj\u0105ce nas do gadania czy dmuchania na pada. <\/p>\n\n\n\nCieszy te\u017c obecno\u015b\u0107 bardziej nowoczesnego portu USB-C<\/strong> oraz o po\u0142ow\u0119 wi\u0119kszej baterii. Wytrzymuje ona o wiele d\u0142u\u017cej ni\u017c ta w DualShocku 4 i nawet przy graniu w bardzo \u201cintensywne\u201d produkcje spokojnie wystarcza na 8-10 godzin<\/strong>. Zakup drugiego kontrolera b\u0119dzie zatem konieczny tylko je\u015bli zamierzamy gra\u0107 z przyjaci\u00f3\u0142mi, a nie (tak jak by\u0142o do tej pory), aby m\u00f3c zmienia\u0107 pada na tego \u015bwie\u017co na\u0142adowanego podczas d\u0142u\u017cszych posiedze\u0144. <\/p>\n\n\n\nZastosowane w DualSense spusty, czyli przyciski R2 i L2, potrafi\u0105 teraz stawia\u0107 aktywny op\u00f3r podczas wciskania<\/strong>. W praktyce przypomina to Force Feedback znany z lepszych kierownic. Taka informacja zwrotna to faktycznie do\u015b\u0107 ciekawe do\u015bwiadczenie – szczeg\u00f3lnie nie\u017ale wypada to w strzelankach typu Call of Duty: Black Ops – Cold War<\/em>, gdzie spust \u201czachowuje\u201d si\u0119 inaczej w zale\u017cno\u015bci od u\u017cywanej przez gracza broni.<\/p>\n\n\n\nNiby wszystko \u0142adnie pi\u0119knie, ale te ca\u0142e adaptacyjne triggery np. w Spider-Man: Miles Morales <\/em>zwyczajnie mi przeszkadza\u0142y. Aby buja\u0107 si\u0119 na paj\u0119czej sieci, nale\u017cy wciska\u0107 co jaki\u015b czas przycisk R2, odpowiedzialny za wystrzelenie kolejnej nici. Niestety kto\u015b najwyra\u017aniej wpad\u0142 na pomys\u0142, aby w\u0142a\u015bnie przy tym elemencie zastosowa\u0107 aktywny op\u00f3r. Nie jestem w stanie zliczy\u0107, ile razy Miles Morales spad\u0142 na ziemi\u0119 przez to, \u017ce nie docisn\u0105\u0142em tego cholernego spustu, zapomniawszy o konieczno\u015bci pokonania nowej sztuczki ufundowanej przez Sony. Nie ka\u017cdemu wi\u0119c te wszystkie szmery-bajery przypadn\u0105 do gustu<\/strong>. Na szcz\u0119\u015bcie mo\u017cna je wy\u0142\u0105czy\u0107, poza tym produkcje z poprzedniej generacji z nich nie korzystaj\u0105. <\/p>\n\n\n\nZ nowo\u015bci w moim odczuciu znacznie lepiej wypada tzw. haptyczne sprz\u0119\u017cenie zwrotne. Pod t\u0105 fiku\u015bn\u0105 nazw\u0105 kryj\u0105 si\u0119 zwyczajnie usprawnione wibracje<\/strong>. Opisanie ich efekt\u00f3w jest do\u015b\u0107 trudnym zadaniem – gdyby por\u00f3wna\u0107 je do \u201cwstrz\u0105s\u00f3w\u201d oferowanych przez DualShocka to u\u017cy\u0142bym okre\u015ble\u0144 takich jak \u201cwi\u0119cej\u201d i \u201csubtelniej\u201d. Kontroler z poprzedniej generacji wibrowa\u0142 tylko w wybranych momentach, kiedy co\u015b np. wybucha\u0142o. DualSense delikatnie trz\u0119sie si\u0119 niemal\u017ce ca\u0142y czas i efekty tego odczuwalne s\u0105 nawet podczas chodzenia po r\u00f3\u017cnych rodzajach nawierzchni. Nie do ko\u0144ca wiem, jak to jest zrobione, ale haptyczne sprz\u0119\u017cenie zwrotne dostarcza graczowi autentycznych informacji o otaczaj\u0105cym posta\u0107 \u015brodowisku<\/strong>. Super sprawa! Og\u00f3\u0142em nie t\u0119sknie za DualShockiem 4 w og\u00f3le – DualSense jest pod ka\u017cdym wzgl\u0119dem lepszy.<\/p>\n\n\n\nNowy kontroler wnosi sporo zmian – w zasadzie wszystkie wychodz\u0105 mu na lepsze<\/figcaption><\/figure>\n\n\n\n<\/span>Kultura pracy PS5 – spe\u0142nione nadzieje? <\/span><\/h2>\n\n\n\nLata z PS4 Pro wielu u\u017cytkownik\u00f3w wspomina jako okres, w kt\u00f3rym mieszkali z odrzutowcem – system odprowadzania ciep\u0142a poprzedniej konsoli Sony nie nale\u017ca\u0142 (delikatnie m\u00f3wi\u0105c) do cichych i kulturalnych. Tym razem nikt najwyra\u017aniej nie pr\u00f3bowa\u0142 oszuka\u0107 praw fizyki – znaczn\u0105 cz\u0119\u015b\u0107 \u201czawarto\u015bci\u201d PS5 stanowi\u0105 wszelkiej ma\u015bci radiatory, wentylatory i inne ciek\u0142e metale. Maj\u0105 one za zadanie cicho i skutecznie \u201cch\u0142odzi\u0107\u201d podzespo\u0142y<\/strong>, kt\u00f3re wylewaj\u0105 z siebie ostatnie poty, aby\u015bmy mogli zobaczy\u0107 na ekranie ray tracingi i inne 4K 60FPS. <\/p>\n\n\n\nPo p\u00f3\u0142 roku PlayStation 5 mog\u0119 oceni\u0107 w tej kategorii wy\u0142\u0105cznie pozytywnie, ale do idea\u0142u troszeczk\u0119 brakuje. Reddit nie jest wprawdzie zalany doniesieniami o martwych czy wyj\u0105cych egzemplarzach konsoli, ale s\u0142ycha\u0107 g\u0142osy, \u017ce nie w ka\u017cdym PS5 zastosowano identyczne wentylatory – cz\u0119\u015b\u0107 bywa nieco g\u0142o\u015bniejsza<\/strong>, zdarzaj\u0105 si\u0119 te\u017c problemy z odrywaj\u0105c\u0105 si\u0119 naklejk\u0105, lubi\u0105c\u0105 wpa\u015b\u0107 do wiatraczka i straszy\u0107 posiadaczy konsoli upiornymi d\u017awi\u0119kami. Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazuj\u0105 jednak, \u017ce tego typu sytuacje stanowi\u0105 margines, a sam sprz\u0119t jest pod wzgl\u0119dem kultury pracy bardzo udany<\/strong>. <\/p>\n\n\n\nNajwi\u0119kszym mankamentem, przypominaj\u0105cym od razu \u201cdemony PS4\u201d, jest nap\u0119d konsoli. Po wrzuceniu do\u0144 p\u0142ytki z gr\u0105 czy filmem zostajemy uraczeni odg\u0142osami w\u0142\u0105czonego odkurzacza czy innego miksera. Sony nie pozostaje jednak bierne i pr\u00f3buje zaradzi\u0107 niekt\u00f3rym problemom software\u2019owo<\/strong>. Najnowsza \u0142atka systemowa podobno naprawia wyj\u0105cy odtwarzacz p\u0142yt – najwyra\u017aniej jednak nie u ka\u017cdego, gdy\u017c nie odnotowa\u0142em \u017cadnych zmian w tym wzgl\u0119dzie. <\/p>\n\n\n\nZ jednej strony – jest super! Ale z drugiej, nadal ma\u0142o na PS5 gier, kt\u00f3re mo\u017cna nazwa\u0107 prawdziwymi next-genami<\/figcaption><\/figure>\n\n\n\n